2010-2014 dönemi Milli Eğitim Bakanlığı Stratejik planı

  • Stratejik Plan Sunuş
  • Stratejik Amaçlar
  • Stratejik Hedefler
  • Performans Programları
  • Faaliyet Raporları
  • Türk toplumunun refah ve mutluluğunu artırmak; millî birlik ve bütünlük içinde iktisadi, sosyal ve kültürel kalkınmayı desteklemek, hızlandırmak, nihayet Türk milletini çağdaş uygarlığın yapıcı, yaratıcı ve seçkin bir ortağı yapmak eğitim sisteminin temel amacıdır.

    En büyük organizasyondan en küçüğüne kadar bütün kurumlar planlama süreci ile iç içedir. Kurumlar devamlılıklarını sürdürmek, kendilerini var olduğu durumdan daha iyi yerlere taşıyacak fırsatları yakalamak, muhtemel tehditlerden korunmak için geleceğini planlamak zorundadır. Ancak, planın bir araç olduğu, hedeflerin gerçekleştirilmesinde çalışanların ve uygulayıcıların üstün gayret ve kararlılıklarının önemli olduğu asla unutulmamalıdır. Kısaca, eğitim sisteminin kendisinden beklenen işlevleri yerine getirebilmesi, iyi bir planlamaya ve bu planın etkin bir şekilde uygulanmasına bağlıdır.

    Dünyada ve Türkiye’de toplumsal, siyasal, ekonomik ve teknolojik alanlarda meydana gelen değişmeler tüm kurumları olduğu gibi eğitim kurumlarını da çok yönlü olarak etkilemektedir. Bu bağlamda, Bakanlığımızda ve eğitim öğretim kurumlarında yeni yaklaşımlar ve uygulamaların hayata geçirilmesi, küresel yarış için bir zorunluluk olarak ortaya çıkmaktadır.

    Dünyadaki gelişmeler, Türk kamu yönetiminde ve dolayısıyla eğitim yönetiminde kapsamlı bir yeniden yapılanma ihtiyacını ortaya çıkarmıştır. Bu çerçevede, toplumun taleplerine karşı duyarlı, katılımcılığa önem veren, hedef ve önceliklerini netleştirmiş, hesap veren, şeffaf ve etkin bir kamu yapılanmasının gereği olarak “Stratejik Yönetim” yaklaşımı benimsenmiştir.

    Stratejik yönetime geçişin bir aracı olan stratejik plan; kaynakların stratejik önceliklere göre dağıtılması ve uygulamaların buna göre sonuçlandırılması hususunda makro, sektörel, bölgesel ve yerel kriterler ile birlikte yönlendirici ve referans bir politika belgesi olacaktır. Stratejik planlama anlayışının eğitim–öğretim ve yönetimde etkin olmasını ve bir kültür olarak benimsenmesini sağlamak amacıyla Bakanlık için hazırlanan makro düzeydeki plana paralel olarak okul, ilçe ve il düzeyinde de stratejik planlar yapılması öngörülmüştür.

    MEB Stratejik Planı; bir yandan kurum kültürü ve kurum kimliği oluşumuna, gelişimine ve güçlendirilmesine destek olurken diğer yandan yönetim uygulamalarımıza idari ve mali yönden etkinlik kazandıracaktır.

    Her geçen gün ihtiyaçları yenilenen dinamik eğitim sektörünün; geçmişini değerlendirmek, bugünü geliştirmek ve geleceğini stratejik olarak planlamak amacıyla hazırlanan 2010-2014 MEB Stratejik Planına katkı sağlayan Bakanlık merkez, taşra teşkilatı çalışanları ve paydaşları ile stratejik plan koordinasyon ekibine teşekkür ederim.

    Nimet ÇUBUKÇU

    Milli Eğitim Bakanı

  • A1- İnsan yaşamının bütün evrelerini zihinsel, bedensel, duygusal gelişim yönünden etkileyen ve bilimsel gelişmelerle önemi gittikçe anlaşılan okul öncesi eğitimi yaygınlaştırarak; çağ nüfusunun temel yaşam becerilerini öğrenmesini, ilköğretime hazırlanmasını, elverişsiz çevreden gelen çocuklar için ortak bir yetiştirme ortamı oluşturulmasını, Türkçenin doğru ve güzel konuşulmasını sağlamak.

    A2- Her bireyin iyi bir vatandaş olması için Atatürk ilkelerine bağlı, bilimsel düşünceyi rehber edinmiş, demokrasi kültürü ve değerlerini benimsemiş, insan haklarına saygılı, ruhsal, bedensel ve zihinsel yönden sağlıklı ve dengeli yetişmiş, çevreye duyarlı ve özgüveni gelişmiş bireyler yetiştiren bir ilköğretim eğitimini her Türk vatandaşına fırsat ve imkân eşitliği içinde sunmak.

    A3- Ortaöğretimde, cinsiyet ve bölgesel farklılıkları giderici bir biçimde okullaşma oranını AB düzeyine çıkarmak; öğrencileri esnek bir yapı içinde, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda, ortak bir genel kültür verilerek üst öğrenime ve geleceğe hazırlamak.

    A4- Küresel rekabette sektörlerin gücünü artırmak ve daha nitelikli insan gücünü yetiştirmek amacıyla; sektörle iş birliği gelişmiş, esnek ve modüler program çeşitliliğine sahip, teknolojik altyapısı güçlü ve daha çok talep edilen bir mesleki teknik eğitim yapısına ulaşmak.

    A5- Devletin düzenleyici, denetleyici ve destekleyici rolüyle çağın bütün teknolojik ve fiziksel ortamlarını oluşturma esnekliğine sahip özel öğretim kurumlarında; toplumun değişen ve çeşitlenen eğitim taleplerinin karşılanması, eğitim sistemimizin daha da gelişmesi ve özel öğretimin eğitim sistemi içerisindeki payının artırılması için özel sektörün finansal gücünü eğitim yatırımlarına dönüştürmek.

    A6- Sosyal devlet anlayışı içinde özel eğitime ihtiyacı olan bireylerin potansiyellerini en üst düzeyde gerçekleştirebilmelerini ve toplumla bütünleşmelerini sağlamak üzere tanıma, tanılama ve yöneltme hizmetlerinin niteliğini geliştirmek.

    A7- Bireylerin bedensel, ruhsal ve zihinsel yönden sağlıklı gelişimi için disiplinler arası katılımcı, bilgiye ve iş birliğine dayalı yönetim anlayışıyla öğrenci, aile ve yakın çevresiyle uyum ve eş güdüm içerisinde şiddeti önleyen güvenli eğitim ortamları oluşturmak.

    A8- Sosyal, kültürel ve sportif faaliyetleri artırarak sosyal sorumluluk duygusuna sahip, kendini gerçekleştirmiş, sanatsal ve estetik yönü gelişmiş, kültürel mirasımızı koruyan, geliştiren ve gelecek kuşaklara aktarmayı görev edinmiş, sağlıklı ve mutlu bireyler yetiştirmek.

    A9- Uluslararası bilim, teknik ve sanat birikiminden daha fazla yararlanarak ülkemizde bilim-teknoloji-sanat üretme ve kullanma düzeyini arttırmak için yurt dışına daha fazla öğrenci göndermek, yükseköğretim kurumlarını ilgili tarafların katkılarıyla, ülke ekonomisinin ve sosyal yapısının ihtiyaç duyacağı alanlarda ihtisaslaştırarak bölgesel iş birlikleri aracılığıyla Türkiye’yi bilimsel çalışmaların merkezi yapmak.

    A10- Hayat boyu öğrenim stratejisi doğrultusunda kişisel gelişim taleplerinin karşılanmasının yanı sıra değişen ve gelişen ekonomiye iş gücü duyarlılığının artırılması için kamu, özel sektör ve sivil toplum kuruluşlarıyla iş birliği içerisinde, bireylerin kişisel bilgi ve istihdam becerilerini geliştirerek iş ve yaşam kalitelerini artırmak.

    A11- Eğitim çağı dışına çıkmış bireylerden uzaktan eğitim yoluyla öğrenimini tamamlamak isteyenler ile bireysel gelişimlerini sağlamak ve-veya yeni mesleki yeterlikler kazanmak isteyenlerin e-öğrenme ortamlarına erişimini kolaylaştırarak, bu alanın bilgi teknolojilerinde meydana gelen değişimlere paralel; yenilenmesini, gelişmesini, zenginleştirilmesini ve oluşturulacak standartlara uygunluğu bakımından izlenmesini sağlamak.

    A12- Bilgi ekonomisi becerilerini ekonomik katma değer yaratması yönünde kullanmayı tüm eğitim kademelerini kapsayacak şekilde yaygınlaştırmak.

    A13- Bakanlığın insan gücü planlamasını gelecek projeksiyonlarına dayandıran ve insan kaynaklarının ülke genelinde dengeli dağılımını sağlayan; liyakat ve kariyeri esas alan; dış değişime duyarlı-iç dönüşümü sağlayıcı ve mevzuatla sürekliliği sağlanan bir insan kaynakları yönetimi sistemi kurmak.

    A14- Türk eğitim sisteminin fiziksel kapasitesinin artırılması ve nitelikli eğitim-öğretim ortamının hazırlanması için dünyadaki ve ülkemizdeki ekonomik, sosyal, endüstriyel ve teknolojik gelişmeler ve öngörüleri doğrultusunda, kaynakların çeşitliliğini artırarak etkin kullanılmasını sağlamak.

    A15- Millî Eğitim Bakanlığı merkez teşkilatının hizmet esasına göre süreç bazlı yapılanmasını ve uygun büyüklüğe çekilmesini, okul çeşitliliğinin azaltılarak hizmeti üretenlerin yetkilerinin artırılmasını sağlayacak şekilde yeniden yapılandırılmasını sağlamak ve Bakanlıkta stratejik yönetim anlayışını yerleştirmek, okul ve kurumların kurumsal performans ve kalitesini ölçecek standartlar geliştirmek.

    A16- Çağdaş eğitim anlayışı içinde öğrenen merkezli öğretim programlarını sürekli geliştirip değerlendiren, çağın ve çevrenin gerektirdiği değişikliklere uygun ürün ve süreç geliştiren bir AR-GE anlayışıyla desteklenen nitelikli bir eğitim sistemi oluşturmak.

    A17- Bakanlığın operasyonel, yönetsel ve kalite süreçlerinin eğitim politikalarına, stratejik plana ve mevzuata uygun olarak yürütülmesi ve sürekli iyileştirilmesini sağlamak amacıyla daha etkin bir denetim ve rehberlik sistemi oluşturmak.

    A18- Avrupa Birliğine tam üyelik perspektifi çerçevesinde üye devletlerle işbirliği içinde eğitim kalitesini yükseltmek; birliğin mesleki eğitim politikasının uygulanmasını sağlamak; fonlarından daha fazla yararlanmak; mevzuatı uyumlulaştırmak ve ulusal dil eğitimi politikasını geliştirmek.

    A19- Türk Cumhuriyetleri ve Türk ve Akraba topluluklarıyla işbirliğini geliştirmek, Türk dünyasına nitelikli insan gücü yetiştirmek ve yurtdışındaki vatandaşlarımızın ve çocuklarının Türk kültürü ile bağlarını korumak, Türkçenin ortak iletişim dili olmasını, Türk kültürünün yaygınlaştırılıp gelişmesini sağlamak için eğitim ve öğretim hizmeti vermek.

    A20- Devletler ve uluslararası kuruluşlarla işbirliklerine daha etkin katılarak, evrensel eğitim normlarının, uygulamalarının ve eğitim politikalarının oluşturulmasına katkı sağlamak ve uluslararası işbirliklerinden kaynaklanan fırsatlardan en üst düzeyde yararlanmak.

  • H1.1- Okul öncesi eğitimde % 33 olan net okullaşma oranını dezavantajlı çocukları gözeterek plan dönemi sonuna kadar % 70’in üstüne çıkarmak.

    H1.2- Plan dönemi sonuna kadar okul öncesi eğitimde okullaşma oranı ile ilgili hedefleri yakalayabilmek için ihtiyaç duyulan öğretmen sayısının tamamını karşılamak.

    H1.3- Plan dönemi sonuna kadar okul öncesi eğitimi çeşitlendirmek ve bu alanda toplumsal farkındalığı artırmak.

    H2.1- İlköğretimde % 98,20 olan net okullaşma oranını plan dönemi sonuna kadar % 100’e çıkarmak.

    H2.2- İlköğretimdeki okul terklerini 2014 yılı sonuna kadar ortadan kaldırmak.

    H2.3- Türkiye genelinde bölgesel farklılıklar dikkate alınarak ilköğretimde derslik başına düşen öğrenci sayısını plan dönemi sonuna kadar 30’a düşürmek.

    H2.4- İlköğretim programlarında; öğrencilerde yerleşik bir demokrasi kültürünün oluşturulması, kendi kültürünü özümsemesi, millî manevî değerlere bağlı, evrensel değerleri benimseyen nesiller yetiştirilmesine yönelik etkinlikleri ve uygulamaları plan dönemi boyunca arttırmak.

    H2.5- Bütün öğrencilerin, eğitim kurumlarında koruyucu sağlık hizmetlerinden yararlanmalarını sağlamak.

    H2.6- İlköğretimde taşımalı ilköğretim uygulamasının hizmet kalitesini artırmak, yatılı ilköğretim bölge okullarının kullanım kapasitesini 2014 yılı sonuna kadar %90’ın üzerine çıkarmak ve burs hizmetlerinden yararlanan öğrenci sayısını her yıl % 5 oranında artırmak.

    H3.1- Ortaöğretimde plan dönemi sonuna kadar yatay ve dikey geçişlere imkân veren, etkin bir rehberlik ve yönlendirme hizmetini içeren esnek bir yapıya geçmek.

    H3.2- Ortaöğretimde eğitim-öğretim sürecinde ilişiği kesilen-okulu terk eden öğrencilerin diğer öğrencilere oranını 2014 yılı sonuna kadar % 5’in altına düşürmek.

    H3.3- Ortaöğretimde öğrencilerimizin okul başarılarını arttırmak üzere sınıf geçme oranlarını plan dönemi sonuna kadar % 96’ya çıkarmak.

    H3.4- 2014 yılı sonuna kadar ortaöğretim okullaşma oranlarındaki bölgesel farklılıkları gidererek, brüt okullaşma oranını % 90’ın üzerine çıkarmak.

    H3.5- Ortaöğretimde kızların eğitime erişimini daha da arttırmak için kız-erkek brüt okullaşma oranları arasındaki % 8,91 olan farkı 2014 yılı sonuna kadar % 2’nin altına düşürmek.

    H3.6- Eğitimde kademeler arası geçişteki kayıpları en aza indirmek için ilköğretimden ortaöğretime geçişte % 85 olan ülke oranını 2014 yılı sonuna kadar % 95’in üzerine çıkarmak.

    H3.7- Ortaöğretim çağındaki bireylerin eğitime erişimini arttırmak için pansiyon ve burs hizmetlerinden yararlananların sayısını plan dönemi sonuna kadar % 25 artırmak.

    H4.1- Ortaöğretim içerisinde mesleki ve teknik eğitimin okullaşma oranını plan dönemi sonuna kadar en az % 50’ye çıkarmak.

    H4.2- Sektörlerle iş birliği içerisinde, ihtiyaç duyulan niteliklere sahip iş gücünü yetiştirmek ve mezunları istihdama hazırlamak.

    H4.3- İş gücü piyasasının ihtiyaçlarına bağlı olarak ortaya çıkan yeni alan ve dalların öğretim programlarını esnek ve yeterliliklere dayalı modüler yapıda hazırlamak ve mevcut modüler öğretim programlarını gelişmelere bağlı olarak revize etmek.

    H4.4- Plan dönemi sonuna kadar mesleki eğitimde eğitim sonu sertifikalarının uluslararası akreditasyonunu (geçerlilik, denklik, eş değerlik) sağlamak.

    H4.5- Toplumda mesleki teknik eğitim farkındalığı oluşturarak meslekî ve teknik eğitimi daha fazla tercih edilir hâle getirmek.

    H4.6- Mesleki eğitimde paydaşlarla iş birliği içerisinde il, bölgesel ve ulusal düzeyde iş gücü ihtiyaç planlaması yapmak.

    H4.7- Mesleki ve teknik eğitimi geliştirmek üzere Beceri Yarışmalarına her meslekten katılımı sağlayarak plan dönemi sonuna kadar ülke olarak sıralamada ilk 20 arasında yer almak

    H5.1- Özel sektörün finansal gücünden faydalanmak üzere Bakanlığımıza bağlı örgün özel öğretim kurum oranını % 5.21’den plan dönemi sonuna kadar % 9’a çıkarmak.

    H5.2- Örgün eğitimdeki öğrenci sayısına göre özel öğretimin genel eğitimimiz içindeki payını 2014 yılı sonuna kadar % 2.76’dan % 5’e çıkarmak.

    H5.3-Ortaöğretim ve yükseköğretime hazırlık dershanelerinden özel okula dönüştürülebileceklerin tespit edilerek 2014 yılı sonuna kadar % 70’inin özel okula dönüştürülmesinin teşvikini sağlamak.

    H5.4- Özel eğitimden yararlanacak bireylerin yıllık en az % 12’lik artışına cevap vermek üzere öğretmen, fiziki mekan ve kaynak ihtiyacını karşılayarak etkin bir denetim sistemini kurmak.

    H6.1- Örgün eğitim kurumları ile Rehberlik ve Araştırma Merkezlerinde (RAM) bulunan rehber öğretmen açığını karşılayarak psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerine tüm öğrencilerin ve ailelerin erişimini sağlamak.

    H6.2-RAM’ların eğitsel değerlendirme ve tanılama hizmetleri ile rehberlik hizmet standartlarını 2012 yılı sonuna kadar belirlemek, her yıl % 20’sini standartlara uygun hale getirmek ve sayısını plan dönemi sonuna kadar % 12 artırmak.

    H6.3-Etkili bir mesleki rehberlik ve yöneltme için 2014 yılına kadar “Mesleki Bilgi Sistemi”ni (MBS) kurarak etkin kullanmak.

    H6.4- Kaynaştırma eğitimi kapsamındaki öğrenciler için standartlara uygun hazırlanmış destek eğitimi odaları ve özel eğitim sınıflarını plan dönemi sonuna kadar % 50 artırmak.

    H6.5- Özel eğitim okulu-kurumu sayısını plan dönemi sonuna kadar % 25 artırmak ve bu kurumlarda görev yapan öğretmenlerin % 20’sinin özel eğitim alanında eğitim almasını sağlamak.

    H6.6- Özel eğitim okul-kurumundaki erken eğitim ve okul öncesi eğitim sınıflarının 65 olan sayısını (Kasım 2009) plan dönemi sonuna kadar 110’a çıkarmak.

    H6.7- 49 İlde faaliyet gösteren 54 Bilim ve Sanat Merkezini (BSM) (Kasım 2009) geliştirmek ve plan dönemi sonuna kadar sayısını 94’e çıkarmak.

    H7.1- “Eğitim Ortamlarında Şiddetin Önlenmesi ve Azaltılması Strateji ve Eylem Planı” kapsamında vaka analizi veri tabanı sonuçlarına göre manidar düzeyde şiddet olaylarının yaşandığı okul-kurum personelinin tamamı ile diğer okul-kurumlardaki personelin % 60’ının 2014 yılı sonuna kadar hizmet içi eğitim almalarını sağlamak.

    H7.2- Güvenli ve şiddetten uzak eğitim ortamları sağlayarak ve şiddet konusunda toplumsal duyarlılığı artırarak okullarda şiddet ve şiddete kaynaklık eden olay sayısını her yıl % 10 oranında azaltmak.

    H8.1- Türk kültürünü ve geleneksel el sanatlarını araştırmak, orijinalini bozmadan gelecek nesillere aktarmak, çağdaş yorum ve tasarımlarla zenginleştirerek ulusal ve evrensel beğenilere ürün olarak sunmak.

    H8.2- Eğitim sistemi içindeki öğrencilerin bireysel farkındalık düzeylerini, kendilerini ifade etme ve yeteneklerini sergileme güçlerini geliştirmek üzere sosyal, kültürel, sportif ve sanatsal faaliyetlere katılım düzeyini plan dönemi sonuna kadar % 100 artırmak.

    H8.3- Mevcut izci öğrenci sayısını plan dönemi sonuna kadar %100 artırmak.

    H8.4- Öğrenciler arasında lisanslı sporcu sayısını branş çeşitliliğini de gözeterek plan dönemi sonuna kadar % 50 oranında artırmak.

    H9.1- Yükseköğretim kurumlarının ihtiyacı olan öğretim elemanı ve kurumların ihtiyaç duyduğu uzman personeli karşılamak amacıyla yurt dışına lisansüstü öğrenim görmek için gönderilen öğrencilerin sayısını her yıl % 10 oranında artırmak.

    H10.1- Değişen ve gelişen ekonomiye iş gücü duyarlılığının ve girişimciliğin artırılması için yeni modül ve dallar açarak plan dönemi sonuna kadar meslek ve gelir getirici kurslara katılanların sayısını 3 katına çıkarmak.

    H10.2- Fertlerin yaşam kalitesini yükseltmek üzere sosyal ve kültürel alanlarda açılan kurs sayısını plan dönemi sonuna kadar % 25 artırmak.

    H10.3- Hayat boyu öğrenim stratejisi gereği bölgesel, ekonomik ve sosyal duyarlılıkları dikkate almak üzere paydaşlarla iş birliğini sürekli geliştirmek.

    H10.4- Küreselleşme sonucu ihtiyaç duyulan dillerin toplum tarafından öğrenilmesine imkân sağlamak üzere halk eğitim merkezleri tarafından açılan yabancı dil kurslarına katılanların sayısını plan dönemi sonuna kadar iki katına çıkarmak.

    H10.5- Hayat boyu öğrenim anlayışının toplumsal yaygınlığını sağlamak üzere düzenlenen kurs dışı etkinliklerin türünü plan dönemi sonuna kadar % 50 artırmak.

    H10.6- Trafik ve ilk yardım bilincinin yaygınlaştırılması ve sürücü eğitimine ilişkin öğretim programları ve sınav uygulamalarını 2014 yılına kadar AB’yle uyumlu hâle getirmek.

    H10.7- İlköğretim son sınıf öğrencilerinden başlamak üzere hayat boyu öğrenim kapsamında, tüm toplumda girişimcilik ruhunun geliştirilmesini sağlamak üzere etkinlikler düzenlemek.

    H11.1- Örgün eğitim imkânından yararlanamamış bireylerin uzaktan eğitim imkânlarıyla öğrenimlerini tamamlamalarını sağlamak.

    H11.2- Değişen ve gelişen meslekleri uzaktan eğitim yoluyla bireylere kazandırmak ve bu alana yönelik düzenlemeler yapmak.

    H11.3- Kişisel ve mesleki gelişime katkı sağlayan, zengin, güvenilir ve güncel bir içeriğe sahip uzaktan eğitim portal ve modüllerini paydaşlarla iş birliği içerisinde güncelleyerek her yıl % 10 oranında artırmak.

    H11.4- Uzaktan eğitim alanının kontrol ve denetim sağlayıcı mevzuat düzenlemesi yaparak, geliştirilecek ulusal standartlara uygunluğunun elektronik ortamda izlenmesini sağlayacak yazılım ve uygulamaları geliştirmek.

    H12.1- Okullardaki bilgi teknolojisi (BT) sınıflarını Kamu İnternet Erişim Merkezleri (KİEM) şeklinde vatandaşların kullanımına açarak toplumun bilgiye erişimini artırmak.

    H12.2- Okullarda vatandaşlara yönelik medya okuryazarlığı eğitimleri vermek ve bilişim okuryazarı sayısını her yıl % 10 oranında artırmak.

    H13.1- Bakanlık insan gücü ihtiyacını karşılamak üzere ilgili kurumlarla iş birliği içerisinde orta ve uzun vadeli insan kaynakları projeksiyonları yapmak.

    H13.2- İnsan kaynaklarının bölge ve yerleşim yeri ihtiyaçları doğrultusunda, norm kadro esasına göre dengeli dağılımını sağlamak.

    H13.3- Bakanlıkta insan kaynaklarının kariyer ve liyakat esasına dayalı olarak görevde yükselme sistemini plan dönemi sonuna kadar kurmak.

    H13.4- Anadolu öğretmen liselerinin öğretmen yetiştiren yüksek öğretim kurumlarına kaynaklık teşkil etme işlevini etkinleştirmek ve sistemdeki öğretmenlerin bilgi ve beceri düzeyleri ile birlikte alan yeterliklerine dayalı olarak iş yapma ve kaliteli hizmet sunma kapasitelerini geliştirmek.

    H13.5- Bakanlık personelinin sosyal, ekonomik, kültürel ve özlük haklarını iyileştirerek çalışan memnuniyet oranını her yıl % 3 oranında artırmak.

    H13.6- Eğitim kurumlarının asil yönetici oranını plan dönemi sonuna kadar her okul-kurum türü için % 90’ın üzerine çıkarmak.

    H13.7- Bakanlık çalışanlarını stratejik amaç ve hedeflerin gerçekleştirilmesine katkı sağlayacak bilgi ve becerilerle donatmak için hizmet içi kurs ve seminerlerin niteliğini artırmak.

    H13.8- Topyekûn Savunma ve Seferberlik Hizmetleri (TSSH) konularında personel ve öğrencilerde var olan bilinç seviyesini sürekli olarak artırmak.

    H14.1- Bakanlığımıza bağlı okul ve kurumlarımızın bölgesel farklılıkları gidermek amacıyla 2014 yılı sonuna kadar tümünün bilişim teknolojilerinden yararlanmasını sağlamak.

    H14.2- Okul ve kurumlarımızın ders ve laboratuvar araç-gereçleri, makine-teçhizat dâhil her türlü donatım malzemesi ihtiyaçlarını, öğretim programlarına ve teknolojik gelişmelere uygun olarak 2014 yılına kadar zamanında karşılamak.

    H14.3- Okul-kurumların bakım ve onarım taleplerinin karşılanma oranını plan dönemi içinde her yıl % 5 artırmak.

    H14.4- Yeni okul binaları yapımında çevresinin güzelleştirilmesine katkıda bulunan, estetik görünümlü, depreme dayanıklı ve kullanışlı eğitim ortamları hâline gelmesini sağlayacak yeni projeleri hayata geçirmek.

    H14.5- Türk eğitim sisteminin geliştirilmesi için merkezi bütçeden ayrılan pay ile beraber diğer kaynakların miktar ve çeşitliliğini artırmak.

    H14.6- Okullaşma ve sınıf mevcutları ile ilgili hedefler doğrultusunda oluşacak fiziki mekân ihtiyacını plan dönemi sonuna kadar karşılamak.

    H15.1- Millî Eğitim Bakanlığı merkez ve taşra teşkilatını plan dönemi sonuna kadar süreç bazlı olacak şekilde yeniden yapılandırmak.

    H15.2- Bakanlığın temel amaç ve görevleri ile stratejik alanlarına yönelik açık ve kapalı bilgiye ilişkin anlık verileri toplayan, depolayan, güvenliğini sağlayan ve gelecek yönelimli bilgiye dönüştüren, kullanıcılar için haritalanmış bir Bilgi Yönetim Sistemi (BYS) kurmak.

    H15.3- Bakanlığa bağlı okul ve kurumların hizmet ve kalite standartlarının belirlenerek, kalite yönetim sistemi kurulmasını ve uluslararası geçerliliği olan değerlendirme modelleri ile kurumsal performansın izlenmesini sağlamak.

    H15.4- Bakanlığımız mevzuatının uygulanmasında ortaya çıkan sorunlar ile çözüm önerilerini belirleyerek mevzuatı yenileme ve geliştirme çalışmalarına katkı sağlamak ve eğitim sistemimizi düzenleyen mevzuatı AB normları da göz önünde bulundurularak sadeleştirmek ve güncelleştirmek.

    H15.5- Bakanlık merkez ve taşra teşkilatında yapılan iş ve işlemler ile verilen hizmetlerden uygun olanların elektronik ortama taşınmasını sağlayarak e-Devlet uygulamalarını yaygınlaştırmak.

    H15.6- Eğitim alanındaki gelişmelerin izlenmesine ve eğitim politikalarının oluşturulmasına temel teşkil edecek ulusal ve uluslararası standartlarda veri ve gösterge üretilmesini sağlamak, yayımlamak ve paylaşmak.

    H16.1- Her düzeydeki örgün ve yaygın eğitim programlarının gelişmelere paralel olarak yenilenmesini ve uygulamada olan programların amaca uygunluk bakımından düzenli olarak izlenmesi ve değerlendirilmesini sağlamak.

    H16.2- Eğitim materyallerini çağın gerekleri doğrultusunda sürekli geliştirmek ve ders kitapları ile eğitim araçlarının standartlarını belirlemek.

    H16.3- Bakanlık birimlerinin ihtiyaç duyduğu alanlarda araştırmalar yapmak ve bu alanlarda plan dönemi sonuna kadar doktora ile üzeri düzeyde yapılan 50 araştırmayı desteklemek.

    H16.4- Öğrencilerin bilimsel ve sanatsal başarılarını artırmak amacıyla ulusal ve uluslararası yarışmalara katılımı ve proje geliştirme anlayışını yaygınlaştırarak kabul edilen proje sayısını plan dönemi sonuna kadar 4 katına çıkarmak.

    H16.5- Eğitim ve öğretimin niteliğinin geliştirilmesi ve eğitim sistemine katkı sağlamaya yönelik plan dönemi sonuna kadar en az 5 konuda araştırma ve alan çalışması yapmak.

    H17.1- Bakanlığımız organizasyon, yöntem ve süreç ile iç denetimi kapsayan malî ve diğer kontroller bütününü oluşturmak üzere iç kontrol sistemini 2011 yılı sonuna kadar kurmak.

    H17.2- Bakanlık harcama birimlerini Risk Esaslı Denetim Planı’na göre 2014 yılına kadar en az bir kez denetlemek.

    H17.3- Bakanlığın operasyonel, yönetsel ve kalite süreçlerinin performansa dayalı değerlendirme sistemleri ve uzaktan izleme yöntemleri ile plan dönemi sonuna kadar denetimini sağlamak.

    H17.4- Millî Eğitim Bakanlığı Stratejik Plan amaç ve hedeflerinin gerçekleşme düzeylerinin izlenmesi ve zamanında etkili önlemlerin alınabilmesi için birimlerle işbirliği içerisinde etkili bir izleme ve değerlendirme sistemi kurmak.

    H17.5- Denetim hizmetlerinde kalite, etkinlik ve verimliliği sağlamaya yönelik çalışmalar yapmak.

    H18.1- Ulusal dil politikasının oluşturulma çalışmalarına katkı sağlamak ve eğitim politikalarını çalışma sonuçları doğrultusunda plan dönemi sonuna kadar güncellemek.

    H18.2- Avrupa Dil Gelişim Dosyası uygulaması ve Dil Pasaportuna veri sağlayacak nitelikte veri tabanı ile ulusal bilgi ağı oluşturmak ve ulusal dil politikası için gerekli mevzuatı AB ile uyumlu hale getirmek.

    H18.3- Plan dönemi sonuna kadar ortaöğretim öğrencilerinin en az bir yabancı dili anlayabilecek ve konuşabilecek duruma gelmesini gerçekleştirecek öğretim programlarının hazırlanmasını sağlamak.

    H18.4- Plan dönemi sonuna kadar bakanlık personelinin en az % 50’sinin yabancı dil eğitimi almalarını sağlamak.

    H18.5- Güncel eğitim programları ve yetişmiş öğretmenlerle donanmış dil öğretim merkezlerini plan dönemi sonuna kadar artırarak, yabancı dil olarak Türkçe bilenlerin sayısını plan dönemi sonuna kadar iki katına çıkarmak.

    H18.6- Plan dönemi sonuna kadar mesleki eğitim sistemimizi AB müktesebatıyla uyumlu hale getirmek.

    H18.7- 2014 yılına kadar öğretmenlerimizin “AB Öğretmenlerinin Uzaktan Eğitimi Ağı”ndan (Teacher Training Net-TT Net) yararlanmasını sağlamak.

    H18.8- Avrupa Birliği Eğitim Öğretim Programlarına etkin katılım ve katkı sağlamak.

    H19.1- Türk Cumhuriyetleri, Türk ve Akraba Topluluklarında insan kaynaklarının gelişmesi için ayrılan öğrenci kontenjanının kullanım oranını plan dönemi sonuna kadar % 79’dan % 94’e çıkarmak.

    H19.2- Yurtdışındaki vatandaşlarımız ve ilgili ülke vatandaşlarının eğitim-öğretim taleplerini karşılamak için kurulan okullara ilişkin mevzuat düzenlemesini yapmak ve bu okulların sayısını artırmak.

    H19.3- Türk dili ve kültürünün yurt dışında korunması, tanıtılması ve yaygınlaştırılması için yurt dışında ihtiyaç duyulan eğitim ve kültür materyallerini karşılamak.

    H19.4- Türk Cumhuriyetleri, Türk ve Akraba Topluluklarında yürütülen kültürel faaliyet sayısını plan dönemi sonuna kadar artırmak.

    H20.1- Ekonomik Kalkınma ve İşbirliği Teşkilatı (OECD) tarafından düzenlenen öğrenci başarılarının karşılaştırılması çalışmasında (PISA) plan dönemi sonuna kadar en az 5 basamak yükselmek.

    H20.2- Plan dönemi sonuna kadar yurt dışında devletler ve uluslararası kuruluşlarla yapılan çalışmalara etkin katılım sağlamak.

    H20.3- Plan dönemi sonuna kadar uluslararası kuruluşların organize ettiği en az 15 eğitim çalışmasının yurt içinde yapılmasını sağlamak.

  • Performans programı bir kamu idaresinin stratejik planında yer alan orta vadeli amaç ve hedeflerini yıllık dönemlere dönüştürür. Her yıl için hazırlanan program idarenin ilgili yıla ilişkin öncelikli stratejik amaç ve hedeflerini, performans hedeflerini, bu hedeflere ulaşmak için yürütecekleri faaliyetler ile bunların kaynak ihtiyacını ve performans göstergelerini içerir.

  • Kamu idareleri hesap verme sorumluluğu çerçevesinde, her yıl faaliyet raporu hazırlar. Faaliyet raporlarında idarenin teşkilat yapısı, kaynakları ile temel ilke ve politikalarına, stratejik plan ve performans programı uyarınca yürütülen faaliyet ve projelerine yer verilir. Performans programında yer alan performans ve bütçe hedef ve gerçekleşme durumu ile meydana gelen sapmaların nedenlerine, diğer performans bilgilerine ve bunlara ilişkin değerlendirmeler raporun esasını oluşturur. Aynı zamanda faaliyet raporunda orta ve uzun vadeli hedeflere ulaşılabilmesi sürecinde teşkilat yapısı, teknolojik kapasite gibi unsurlar açısından içsel bir durum değerlendirmesi yapılır. İdarenin üstün ve zayıf yanlarına ve idarenin faaliyet ve hedefleriyle ilgili gelecek yıllardaki öngörülerine yer verilir.

    faaliyet raporlarını aşağıda bulabilirsiniz:

Performans Programları
Faaliyet Raporları

Hızlı Erişim

Yürürlükteki Stratejik Planlar

[Merkezi İdareler]

[Devlet Üniversiteleri]

[Belediyeler]

[İl Özel İdareleri]

[KİT'ler]

Hazırlanan Stratejik Planlar

[Merkezi İdareler]

[Devlet Üniversiteleri]