2010-2014 dönemi Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı Stratejik planı

  • Stratejik Plan Sunuş
  • Stratejik Amaçlar
  • Stratejik Hedefler
  • Performans Programları
  • Faaliyet Raporları
  • Ülkemizin içinde bulunduğu ekonomik şartlar, kamu harcamaları üzerindeki mali sınırlamalar kamu hizmet standartlarının halkın talep ve beklentilerine uygun olarak yükseltilmesi ihtiyacı, teknolojik gelişmeler, kamu hizmetlerinin sunumu ile maliyetlerinin yeniden yapılandırılmasını zorunlu kılmaktadır.

    Bu kapsamda kamu mali yönetiminin iyileştirilmesine ve bütçe sürecinin etkinliğinin artırılmasına yönelik çalışmalar başlatılmıştır. Kamu kaynaklarının daha ekonomik, etkin ve verimli kullanılmasını sağlayan, mali disiplini ve saydamlığı öngören, hesap verebilirliğe dayalı bir sistem için yeni düzenlemeler yapılması ihtiyacı doğmuştur.

    Son zamanlarda uluslararası alanda kamu mali yönetimi ve kontrol sistemlerinde stratejik planlama, performans esaslı bütçeleme, orta vadeli harcama yaklaşımı, mali saydamlık ve hesap verebilirlik kavramları ön plana çıkmıştır. Diğer taraftan, kamu mali yönetimi ve kontrol sistemimizin uluslararası standartlara ve adaylık sürecinde Avrupa Birliği normlarına uygun olarak yeniden düzenlenmesi gereği ortaya çıkmıştır. Bu ihtiyaçtan hareketle hazırlanarak yürürlüğe konulan 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanununda Stratejik Planlama ve Performans Esaslı Bütçelemeye İlişkin hususlar yer almaktadır. Bahse konu kanunda ayrıca kamu kurumlarının bütçelerini kalkınma planları ve programlarda yer alan politika ve hedefler doğrultusunda, stratejik planlarında yer alan misyon, vizyon, stratejik amaç ve hedeflerle uyumlu ve performans esasına göre hazırlayacakları belirtilmiştir.

    Kamuda bu sistemin uygulanmasıyla; stratejik plana dayalı çok yıllı bütçelemeye geçilmekte, kaynakların stratejik amaç ve hedeflere göre tahsisi ve kullanılması sağlanmakta, uygulama sonuçları izlenebilmektedir. Bayındırlık ve İskan Bakanlığı ülkemizin çağdaşlaşmasında ve kalkınmasında çok önemli görevler üstlenmekte ve yerine getirmektedir. 1848 yılından bu güne kamuya ait yapı işleri, afet işleri ve imar hizmetleri olmak üzere başlıca üç temel alanda faaliyetlerini sürdürmektedir. Bakanlığımızın faaliyetleri 200’ün üstünde sektörü harekete geçirmekte, büyüme ve istihdam alanında oldukça önemli rol üstlenmektedir.

    Bakanlığımızın 2010-2014 dönemini kapsayan Stratejik Planı, 5018 sayılı Kanunun amacı ve ilkeleri doğrultusunda hazırlanmıştır. Stratejik Planda öncelikle Bakanlığın misyonu, vizyonu ve temel değerleri belirlenerek amaçlar tespit edilmiş, ölçülebilir hedefler saptanmış, bu hedeflere ulaşabilmek için de gerçekçi yaklaşımlarla faaliyet ve projelere yer verilmiştir.

    Stratejik Planın hazırlanmasında katkı sağlayan, emeği geçen Stratejik Planlama Ekibi ile tüm çalışanlarımıza teşekkür eder, hazırlanan stratejik planın ülkemize ve Bakanlığımıza hayırlı olmasını dilerim.

    Mustafa DEMİR

    Bayındırlık ve İskan Bakanı

  • A1- Mekansal planlama sisteminin; daha bütüncül, etkin, hızlı, yerel şartlara duyarlı ve katılımcı bir biçimde çalışmasını sağlamak, yerel yönetimlerle işbirliğini artırarak onlara rehberlik etmek ve uygulamaları denetlemek.

    A2- Kentsel ve kırsal alanlarda düzensiz, riskli ve sağlıksız yapılaşma bölgelerinin planlı, nitelikli ve sağlıklı yerleşmelere dönüşümünü desteklemek.

    A3- Kamu, özel sektör, gerçek ve tüzel kişilere tüm yapıların; güvenli, sağlıklı ve kaliteli yapımını sağlamak, bina envanter çalışmalarını yürütmek.

    A4- Tüm yapılarda standartlara uygun malzemelerin kullanımını sağlamak, yapı denetim sistemini geliştirerek etkin, izlenebilir ve sürekli hale getirmek.

    A5- Yapım uygulamalarıyla ilgili olarak teknik şartları oluşturmak, verilen kararlar ile sözleşme uygulamalarından doğan anlaşmazlıkların çözümüne katkıda bulunmak.

    A6- Ulusal afet yönetimi strateji planını hazırlayarak ve afet öncesi gerekli çalışmaları yürüterek doğal afet zararını en aza indirmek.

    A7- Afet sonrası bozulan sosyal hayatın ve fiziki çevrenin en kısa zamanda yeniden tesis edilmesini sağlamak.

    A8- Kurumsal gelişimi sağlayarak paydaşlarımıza hızlı ve kaliteli hizmet sunmak.

  • H1.1- Ulusal düzeyde yerleşmelere yönelik politikalar ve stratejiler belirlenecek, eylem planı hazırlanacaktır.

    H1.2- Kırsal alanda fiziksel yerleşmenin düzenlenmesi, sağlıklı ve güvenli yapılaşmanın kontrolü ve kırsal çevrenin korunmasına yönelik stratejilerin belirlenerek imar mevzuatının geliştirilmesi sağlanacaktır.

    H1.3- Planlamaya ilişkin yetkilerin ulusal düzeyde sürdürülebilir yerleşme, kentleşme ve güvenli yapılaşma amacına yönelik olarak uyumlu kullanılması ve denetlenmesi sağlanacaktır.

    H1.4- Yerleşmelerin dönemsel raporlarına ilişkin kentsel göstergeler sistemi farklı nitelikteki yerleşmelerde uygulanacaktır.

    H1.5- İmar hizmetleri ile ilgili olarak yerel yönetimler ile işbirliği gerçekleştirilecek, eğitim programları düzenlenecek, bu konularda yerel yönetimlere rehberlik yapılacak ve kapasite artırılacaktır.

    H2.1- Dönüşüm alanları hakkında kanun ile ilgili uygulamalarda bütünlük gözetilecek, konuya ilişkin olarak ilke, usul ve esaslar belirlenecektir.

    H2.2- Enerji etkin-iklim duyarlı yerleşme/planlama stratejileri belirlenecektir.

    H2.3- Müteahhit ve müelliflerin belgelendirilmesindeki iş süreçlerinin iyileştirilmesi için gerekli mevzuat ve altyapı düzenlemeleri yapılacaktır.

    H3.1- İnşaat ve esaslı onarım ile güçlendirme işlerine ilişkin kamu kurumlarına ait yatırımların sayısı 2014 yılı sonuna kadar 2500'e çıkarılacaktır.

    H3.2- Etüt-proje yapımı ve proje kontrollük hizmetleri geliştirilecek ve hizmet kapasitesi artırılacaktır.

    H3.3- 2014 yılı sonuna kadar 10 il belediyesindeki binaların adet, sınıf, emniyet ve diğer nitelikleri ile bina envanteri çıkarılacak, envanterlere ilişkin bilgiler veri tabanında toplanacak ve sonuçlar değerlendirilecektir.

    H4.1- 2014 yılı sonuna kadar yapı denetim sistemi geliştirilecek bütün idare yaygınlaştırılacak, daha etkin ve işlevsel hale getirecektir.

    H4.2- 2014 yılı sonuna kadar piyasaya arz edilen yapı malzemelerinin güvenli olmaları temin edilecektir.

    H4.3- 2014 yılı sonuna kadar yapısal tasarım alanında AB ile teknik mevzuatımız uyumlaştırılacaktır.

    H5.1- Genel Teknik Şartnameler gelişen teknolojiye uygun olarak revize edilecek, gerektiğinde yenileri düzenlenecek ve yarım uygulamalarıyla ilgili rayiç ve birim fiyatlar, bunlara ait tarif ve analizler ile tebliğler yayınlanacaktır.

    H5.2- Her türlü etüt, proje, kontrollük, inşaat, makine ve elektrik tesisatı işleri ile ilgili olarak Bakanlığımıza intikal eden anlaşmazlıkların çözümüne katkıda bulunmak üzere kararlar oluşturulacaktır.

    H6.1- Avrupa Doğal Afetler Eğitim Merkezi kanalıyla afet eğitimi ulusal ve uluslararası boyutlara yayılacak, afetlere karşı duyarlı ve bilinçli bir toplum oluşturulacaktır.

    H6.2- Afet zararlarının azaltılması ve afete duyarlı planların yapılmasında daha etkin olmak için teknik, AR-GE ve altyapı faaliyet ve projeleri gerçekleştirilecek, ilgili mevzuat gözden geçirilecektir.

    H6.3- 2014 yılı sonuna kadar 17 ilin Çiğ Tehlike Haritaları bitirilecek, Türkiye Çiğ Tahmin ve Erken Uyarı Sisteminin altyapısı oluşturulacak ve yapılabilecek çığ önlem yapıları belirlenecektir.

    H6.4- 2014 yılı sonuna kadar afet yönetimi için gerekli ulusal sismik ağ ve arşiv sistemleri geliştirilecektir.

    H6.5- Afet tehlike ve riski bölgesel ölçeklerde konulacak ve zarar azaltma faaliyetleri yürütülecektir.

    H7.1- 2014 yılı sonuna kadar hızlı ve etkin hasar sistemi kurulacaktır.

    H7.2- Plan döneminde altyapıları, hak sahipliği ve borçlandırma işlemleri dahil 30000 konut bitirilecektir.

    H7.3- Acil yardım, planlama ve koordinasyon işlerinin güncel, hızlı ve güvenilir olması sağlanacaktır.

    H7.4- 5543 sayılı İskan Kanunu kapsamında hedef kitlelerin sosyal, ekonomik ve kültürel durumları da göz önünde bulundurularak iskan talepleri karşılanacaktır.

    H8.1- Bakanlığın kurumsal yapısını iyileştirecek faaliyet ve projeler gerçekleştirilecektir.

  • Performans programı bir kamu idaresinin stratejik planında yer alan orta vadeli amaç ve hedeflerini yıllık dönemlere dönüştürür. Her yıl için hazırlanan program idarenin ilgili yıla ilişkin öncelikli stratejik amaç ve hedeflerini, performans hedeflerini, bu hedeflere ulaşmak için yürütecekleri faaliyetler ile bunların kaynak ihtiyacını ve performans göstergelerini içerir.

  • Kamu idareleri hesap verme sorumluluğu çerçevesinde, her yıl faaliyet raporu hazırlar. Faaliyet raporlarında idarenin teşkilat yapısı, kaynakları ile temel ilke ve politikalarına, stratejik plan ve performans programı uyarınca yürütülen faaliyet ve projelerine yer verilir. Performans programında yer alan performans ve bütçe hedef ve gerçekleşme durumu ile meydana gelen sapmaların nedenlerine, diğer performans bilgilerine ve bunlara ilişkin değerlendirmeler raporun esasını oluşturur. Aynı zamanda faaliyet raporunda orta ve uzun vadeli hedeflere ulaşılabilmesi sürecinde teşkilat yapısı, teknolojik kapasite gibi unsurlar açısından içsel bir durum değerlendirmesi yapılır. İdarenin üstün ve zayıf yanlarına ve idarenin faaliyet ve hedefleriyle ilgili gelecek yıllardaki öngörülerine yer verilir.

    faaliyet raporlarını aşağıda bulabilirsiniz:

Performans Programları
Faaliyet Raporları

Hızlı Erişim

Yürürlükteki Stratejik Planlar

[Merkezi İdareler]

[Devlet Üniversiteleri]

[Belediyeler]

[İl Özel İdareleri]

[KİT'ler]

Hazırlanan Stratejik Planlar

[Merkezi İdareler]

[Devlet Üniversiteleri]