2009-2013 dönemi Anadolu Üniversitesi Stratejik planı

  • Stratejik Plan Sunuş
  • Stratejik Amaçlar
  • Stratejik Hedefler
  • Performans Programları
  • Faaliyet Raporları
  • Kurumların zamanla bürokratik bir körlük içine düşmeleri, yapılacak işleri kurumun fonksiyonlarından çok, tabi oldukları mevzuatın belirlemeye başlaması olağandır. “Ne yapmak” gerektiğinden çok, yapıla gelen işleri “nasıl yapmak” üzerine yoğunlaşılan bu tür kurumsal iklimlerden kurtulmak, kurumun varlık sebebi üzerinde yeniden odaklanabilmek, genellikle kolay değildir. Kolay olmayan bu işin gerçekleştirilebilmesi için daha önce geliştirilmiş yöntemler de işe yaramamaya başlayınca, genellikle, yeni yöntemler geliştirilir. Stratejik Planlama, son dönemlerde, kurumların silkinip kendileri hakkında yeniden düşünmeye başlamaları ve varoluş amaçlarına uygun olarak kendilerini yeniden biçimlendirmeleri amacıyla sıkça istihdam edilen bir yaklaşım olarak görülebilir. Bilimsel yönetimin bir gereği olarak da nitelendirilebilecek stratejik planlama en basit tanımla bir kurumun gelecek yıllara ilişkin hedeflerini belirlemesi, bu hedeflere ulaştıracak faaliyetlere karar vererek uygulamaya başlaması ve hedeflere ulaşma derecesinin göstergelerini ortaya koyarak bunları izlemesidir.

    Dünyada bilim ve teknoloji başta olmak üzere her alanda baş döndürücü gelişmeler yaşanmakta bunun sonucunda da geleneksek kurumlar hem varlıklarını sürdürmek hem de gelişmelerin olumlu katkılarını kurumlarına yansıtabilmek için değişime uğramakta ve yeniden yapılanmaktadırlar. 

    Ülkemizde de tüm kurumlar gibi üniversiteler de bu dönüşüme uyum sağlamaya, gelişmelerin üniversiteye ve dolayısıyla topluma yararlı sonuçlar vermesi için gerekli düzenlemeleri yapmaktadırlar. Nitekim Yükseköğretim Kurulu da hem dünyadaki yaşanan gelişmeler hem de ülkemizdeki özel sorunlarını dikkate alarak geliştirdiği Stratejik Planı 2007 yılının başında son haline getirerek yayınlamıştır. YÖK Stratejik Planı yaklaşımı içerisinde, kurumların stratejik planı ve hedefleri doğrultusunda, akademik ve idari hizmetlerin değerlendirilmesi, kalitesinin geliştirilmesi ve kalite düzeyinin onaylanması için yapılacak her türlü çalışmayı yürütmek üzere Yükseköğretim Kurulu ve üniversiteler bünyesinde Akademik Değerlendirme ve Kalite Geliştirme Kurulu oluşturulmuştur.

    Öte yandan olan Stratejik Planlama yükseköğretim kurumlarında aynı zamanda idari bir zorunluluk olarak da ortaya çıkmıştır. 1 Ocak 2005 tarihinde yürürlüğe giren 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu içinde devlet üniversitelerinin de olduğu kamu idarelerini stratejik planlarının hazırlamakla yükümlü kılmaktadır.  Buna göre kamu idareleri,  kamu hizmetlerinin istenen düzeyde ve kalitede sunulabilmesi için bütçeleri ile program ve proje bazında kaynak tahsislerini; stratejik planlarına, yıllık amaç ve hedefleri ile performans göstergelerine dayandırmak zorundadırlar. Kuruluşlar tarafından hazırlanacak olan stratejik planın; bir yandan kurum kültürü ve kurum kimliği oluşumuna, gelişimine ve güçlendirilmesine destek olurken, diğer yandan kamu mali yönetimine etkinlik kazandıracağı belirtilmektedir.  5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanununun 9. maddesi uyarınca, diğer kamu kuruluşlarında olduğu gibi, Üniversitemizin de stratejik plan hazırlaması gerekmektedir. Ancak Anadolu Üniversitesi stratejik plan çalışmasını salt yasal mevzuatın yerine getirilmesinden öte bilimsel yönetim yaklaşımının bir uzantısı olarak değerlendirmekte ve uygulamaktadır.

    İlkini bu yıl hazırladığımız Stratejik Plan, uygulaması üniversite geneli ile fakülte ve bölümler olmak üzere iki kademeli olarak düşünülmektedir. Birinci kademede üniversite geneli ile ilgili olarak stratejik planlamanın yapılarak tüm üniversiteye yaygınlaştırılması amaçlanmıştır.

    Saygılarımla.

    Prof.Dr. Fevzi SÜRMELİ

    REKTÖR

  • A1- Eğitim öğretim sürecinin etkililiğini ve verimliliğini artırmak ve sürdürülebilirliğini sağlamak

    A2- Eğitimde bilgi ve iletişim teknolojilerinin kullanımının yaygınlaştırılması

    A3- Öğretim elemanlarının akademik gelişiminin desteklenmesi

    A4- Lisansüstü eğitim-öğretim sürecinin etkinliğinin ve verimliliğinin arttırılması ve sürdürülebilirliğinin sağlanması

    A5- Bilimsel araştırma-geliştirme projelerinin ve yayınların niceliğini ve niteliğini artırılması

    A6- Üniversite-sektör işbirliğinin geliştirilmesi

    A7- Üniversitenin toplumla olan etkileşiminin ve katkısının arttırılması

    A8- Uluslararası işbirliklerinin arttırılması

    A9- İnsanı temel alan etkili ve verimli bir yönetim sisteminin uygulanması

    A10- Öğrencilerin sosyal ve akademik gelişimlerinin gelişmesini destekleyecek ortamların oluşturulması

    A11- Uzaktan öğretim sisteminin etkinliğinin artırılması

  • H1.1- Öğrenci merkezli ve yeterliliklere dayalı eğitime yönelik kurum kültürünün oluşturulması

    H1.2- Öğretim üyelerinin iş yükünün dengeli hale getirilmesi

    H1.3- Eğitim öğretim faaliyetlerindeki başarının ödüllendirilmesi

    H1.4- Bölümlerin ulusal/uluslararası akreditasyonunu sağlanması

    H1.5- Staj ve işyeri uygulamalarının geliştirilmesi

    H1.6- Öğrencilerin yabancı dil bilgisinin geliştirilmesi

    H2.1- Öğrenci ve öğretim elemanlarının bilgi ve iletişim teknolojilerine erişiminin kolaylaştırılması

    H2.2- Öğretim süreçlerinde bilgi ve iletişim teknolojilerinden etkin yararlanma konusunda destek verilmesi

    H2.3- Sanal ortamda ders ve seminer uygulamaları geliştirilmesi

    H2.4- Ders kaynaklarının çevrimiçi erişime açılması

    H2.5- Elektronik kaynaklardan daha çok yararlanmanın sağlanması

    H3.1- Öğretim elemanlarının öğretim yeterliliklerinin geliştirilmesi

    H3.2- Öğretim elemanlarının araştırma potansiyelinin geliştirilmesi

    H3.3- Öğretim elemanlarının yabancı dil yeterliliklerinin geliştirilmesi

    H3.4- Fakülte/ Bölüm akademik işbirliğinin artırılması

    H4.1- Lisansüstü eğitiminin özendirilmesi

    H4.2- Lisansüstü eğitim programlarının ulusal ve sektörel yeterlilikler doğrultusunda güncellenmesi

    H4.3- Yeni lisansüstü programlarının açılması

    H4.4- Lisansüstü eğitim süreçlerinin iyileştirilmesi

    H5.1- Araştırma için gerekli altyapının geliştirilmesi

    H5.2- Araştırma merkezlerinin etkinliğinin artırılması

    H5.3- Disiplinlerarası araştırma ortamının yaratılması ve desteklenmesi

    H5.4- Yurtiçi ve yurt dışı üniversiteler ve araştırma kurumları ile işbirliğinin geliştirilmesi

    H5.5- Proje, yayın, patent, tasarım sayısını artırma

    H6.1- Üniversite sektör işbirliği yoluyla bölgesel ve ulusal ihtiyaçların çözümüne daha çok katkıda bulunulması

    H6.2- Araştırma sonuçlarının paylaşılması ve kullanılabilirliğinin arttırılması

    H7.1- Öğrenci ve çalışanların toplumsal ihtiyaçlar konusunda farkındalığının arttırılması

    H7.2- Mezunların üniversite ile ilişkilerinin sürdürülebilirliğinin sağlanması

    H7.3- Üniversitenin sunduğu yaşam boyu öğrenme fırsatlarının yaygınlaştırılması

    H7.4- Üniversitenin düzenlediği kültürel, sanatsal, sosyal ve bilimsel faaliyetlere toplumun etkin katılım sağlanması

    H7.5- Üniversitenin medya faaliyetlerinin artırılması

    H8.1- Uluslararası eğitim ve araştırma faaliyetleri kapsamında öğrenci ve çalışanların uluslararası hareketliliğinin arttırılması

    H8.2- Uluslararası kurumsal eğitim işbirliklerinin geliştirilmesi

    H8.3- Yurtdışı bilim insanları ile ilişkilerin geliştirilmesi

    H8.4- Öğrenci kulüplerinin uluslararası etkinliklerinin geliştirilmesi

    H9.1- Örgütsel yapının ve iş süreçlerinin iyileştirilmesi

    H9.2- İdari insan kaynakları planlamasının yapılması

    H9.3- Kurum içi yaşam boyu öğrenme sistemi kurulması

    H9.4- Kurum kültürünün ve çalışma motivasyonunun geliştirilmesi

    H10.1- Öğrencilerle iletişim ve etkileşimin artırılması

    H10.2- Öğrencilere etkin danışmanlık verilmesi

    H10.3- Öğrencilere kariyer yönlendirme desteği verilmesi

    H11.1- Uzaktan öğretimde program çeşitliliğinin arttırılması

    H11.2- Uzaktan öğrenme sisteminin esnekliğinin sağlanması

    H11.3- Yaşam boyu öğrenme fırsatlarının geliştirilmesi ve yaygınlaştırılması

    H11.4- Uzaktan Öğretim alanında çalışacak insan kaynağının yetiştirilmesi ve geliştirilmesi

  • Performans programı bir kamu idaresinin stratejik planında yer alan orta vadeli amaç ve hedeflerini yıllık dönemlere dönüştürür. Her yıl için hazırlanan program idarenin ilgili yıla ilişkin öncelikli stratejik amaç ve hedeflerini, performans hedeflerini, bu hedeflere ulaşmak için yürütecekleri faaliyetler ile bunların kaynak ihtiyacını ve performans göstergelerini içerir.

  • Kamu idareleri hesap verme sorumluluğu çerçevesinde, her yıl faaliyet raporu hazırlar. Faaliyet raporlarında idarenin teşkilat yapısı, kaynakları ile temel ilke ve politikalarına, stratejik plan ve performans programı uyarınca yürütülen faaliyet ve projelerine yer verilir. Performans programında yer alan performans ve bütçe hedef ve gerçekleşme durumu ile meydana gelen sapmaların nedenlerine, diğer performans bilgilerine ve bunlara ilişkin değerlendirmeler raporun esasını oluşturur. Aynı zamanda faaliyet raporunda orta ve uzun vadeli hedeflere ulaşılabilmesi sürecinde teşkilat yapısı, teknolojik kapasite gibi unsurlar açısından içsel bir durum değerlendirmesi yapılır. İdarenin üstün ve zayıf yanlarına ve idarenin faaliyet ve hedefleriyle ilgili gelecek yıllardaki öngörülerine yer verilir.

    faaliyet raporlarını aşağıda bulabilirsiniz:

Performans Programları
Faaliyet Raporları

Hızlı Erişim

Yürürlükteki Stratejik Planlar

[Merkezi İdareler]

[Devlet Üniversiteleri]

[Belediyeler]

[İl Özel İdareleri]

[KİT'ler]

Hazırlanan Stratejik Planlar

[Merkezi İdareler]

[Devlet Üniversiteleri]