2010-2014 dönemi Yargıtay Stratejik planı

  • Stratejik Plan Sunuş
  • Stratejik Amaçlar
  • Stratejik Hedefler
  • Performans Programları
  • Faaliyet Raporları
  • Günümüzün sürekli gelişen ve değişen ortamı kamu kurumlarını hizmet sunumunu kolaylaştıracak etkin strateji ve yöntemler geliştirmeye zorlamaktadır. Özellikle son yıllarda kamu yönetiminin yeniden yapılanması çerçevesinde kamu kurumlarının daha etkin ve verimli bir yapıya kavuşturulması, hizmet kalitesinin artırılması amaçlanmakta ve çeşitli düzenlemeler ile hukuki bir temel oluşturulmaya çalışılmaktadır. Bu bağlamda 01.01.2005 tarihinde yürürlüğe giren 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu ile kamu idarelerinin geleceğe ilişkin misyon ve vizyonlarını oluşturmaları, stratejik amaçlar ve ölçülebilir hedefler saptamaları, performanslarını önceden belirlenmiş olan göstergeler doğrultusunda ölçmek ve bu sürecin izleme ve değerlendirmesini yapmak amacıyla stratejik plan hazırlamaları gereği öngörülmüştür.

     

    Adliye mahkemeleri tarafından verilen kararların hukuka uygunluğunu denetlemekle görevli yüksek mahkeme olan Yargıtay, bu denetim işlevine bağlı olarak ülke düzeyinde hukuk uygulamasında birliği sağlamakla ve yasa maddelerinin yorumuna açıklık getirecek içtihatlar üretmektedir. Yargıtay mensupları bu zor ve saygın görevi yerine getirirken her aman özveri ve insanüstü bir gayret içinde çalışıp, sınırlı olanakları rasyonel biçimde kullanarak verimliliği artırmayı hedeflemiştir. Ancak Yargıtay’ın pek çok sorunu katlanarak devam etmekte olup, bu sorunların çözümü için yapısal değişikliklerin yapılması yanında fiziki, mali ve insan kaynakları ile Yargıtay Kanunu’ndaki eksikliklerin giderilmesi gerekmektedir. Bu sebeple Yargıtay Başkanlığınca Stratejik Planlama ve Yönetim konusu yasal bir zorunluluk olarak görülmemiş, sorunların giderilmesi, sağlıklı işleyen bir alt yapının ve sistemin oluşturulması için fırsat olarak değerlendirilmiştir. Bu düşünceyle Başkanlığımızca kapsamlı çalışmalar sonucun da hazırlanan 2010 – 2014 yılları arasındaki döneme ilişkin Yargıtay’ın ilk stratejik planının hedeflere ulaşılmasında ve hizmetlerin gelişmesinde iyi bir rehber olacağı inancımla, planın hazırlanmasında emeği geçen tüm ilgililere, katkı sağlayan paydaşlarımıza ve çalışma arkadaşlarıma teşekkür eder, planın başarı ile uygulanmasını dilerim.

     

    Saygılarımla.

    Hasan GERÇEKER

    Yargıtay Başkanı

  • A1- Yargıtay’ın gereksinimlerine uygun yeni hizmet binasının yapılması.

    A2- Yargıtay’a karşı var olan saygı ve güven düzeyinin artırılması.

    A3- Adalet hizmetinin niteliğinin artırılması ve insan kaynaklarının sürekli gelişimi amacıyla gerekli kurumsal yapının oluşturulması.

    A4- Etkinlik ve verimliliğin artırılması amacıyla çalışanların bilgi ve birikim düzeyinin yükseltilmesi.

    A5- Yargılama faaliyetlerinin hızlı, verimli, etkin olarak sürdürülebilmesi ve iş yükünün makul düzeye indirilmesi konusunda gerekli düzenlemelerin yapılması.

    A6- Kurum içi katılımcılığın sağlanması.

    A7- Yargıtay personeline, insan onuruna yaraşır yaşam düzeyi gereksinimlerini karşılayacak mali, Kültürel ve sosyal olanakların sağlanması.

    A8- Bilişim teknolojilerinin etkin ve verimli bir şekilde kullanılması ile günün gelişmeleri ve İhtiyaçlar doğrultusunda güncellenmesi.

  • H1.1-  2010 yılı başında adli mimariye, çalışma koşullarına ve belirlenen projeye uygun, özgün yeni Yargıtay binasının yapımına başlanacaktır.

    H1.2-  Yapılacak yeni binada belirli hususlar gözetilecektir.

    H1.3-  2010 yılı sonunda binanın en az yarısı tamamlanacaktır.

    H1.4-  2011 yılında bina tamamlanacak ve hizmete açılacaktır.

    H2.1-  Yargıtay Başkanı, Yargıtay Cumhuriyet Başsavcısı, Başkanvekilleri, Cumhuriyet Başsavcıvekili, Daire Başkanları ve Üyelerinin, devlet protokolünde yaptıkları işin değer ve önemine uygun konumda yer alması için gerekli çalışmalar yapılacaktır.

    H2.2- Yargıtay kararlarına 2010 yılı sonuna kadar Yargıtay dışında görev yapan hâkim ve Cumhuriyet savcılarının, 2013 yılı sonuna kadar da herkesin erişebilmesi için gerekli alt yapı oluşturulacaktır.

    H2.3- Uzman personel ve teknik altyapı sağlanarak 2010 yılı içerisinde basın ve halkla ilişkiler bürosu kurulup faaliyete geçirilecektir.

    H3.1- 2010 yılı içerisinde, Kurumun eğitim gereksinimlerinin belirlenmesi, belirlenen alanlarda gerekli eğitim planının hazırlanması, Kurumca sağlanan eğitim hizmetlerinin organizasyonunun yapılması, ulusal ve uluslararası düzeydeki konferans ve seminerlerin organizasyonu, Avrupa Birliğine uyum sürecinde Kurum adına gerekli çalışmaların yapılması, yurt içi ve yurt dışı yabancı dil, yüksek lisans ve doktora olanaklarının araştırılması ve planlanması amacıyla Birinci Başkanlık bünyesinde yeteri kadar tetkik hâkimi ve personelden oluşan Eğitim ve Uluslararası İlişkiler Bürosu kurulacaktır.

    H3.2-  2010 yılı içerisinde hukuk ve insan hakları alanlarında araştırma yapmak, insan kaynaklarının eğitileceği alanları saptayıp eğitim bürosuna bildirmek, gerekli gördüğü ve kendisinden istenilen konularda görüş hazırlamak üzere bir Yargıtay üyesi başkanlığında yeteri kadar tetkik hâkimi, Cumhuriyet savcısı ve personelden oluşan İnsan Hakları ve Bilim Kurulu kurulacaktır. Bu Kurul üniversitelerden, başta insan hakları olmak üzere, çeşitli alanlarda uzman kişilerden de danışman olarak yararlanabilecektir.

    H3.3-  Yargıtay’ın görev alanları ile ilgili araştırma, geliştirme faaliyetlerini yürütmek, bu alanda bilgi ve verileri toplamak, tasnif ve analiz edip stratejiler oluşturmak, ayrıca Strateji Geliştirme Birimlerinin Çalışma Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelik hükümlerinde öngörülen konularda çalışmalar yapmak üzere Strateji Oluşturma, Değerlendirme ve Geliştirme Kurulu oluşturulacaktır. Kurul bir Yargıtay üyesi başkanlığında yeteri kadar tetkik hâkimi, Cumhuriyet savcısı ve personelden oluşacaktır. 

    H3.4-  2010 yılı sonuna kadar Hukuk Genel Kurulu bünyesinde hukuk daireleri için yeteri kadar tetkik hâkimi ve personelden oluşan bir Hukuk Ön İnceleme Bürosu kurularak gelen dosyaların doğrudan görevli daireye dağıtılması sağlanacaktır. 

    H3.5- 2010 yılı sonuna kadar Yargıtay tetkik hâkimi ve Cumhuriyet savcılarınınstatülerinin; yaptıkları işin önemi, niteliği ve uygulamadaki sorunlar da gözetilerek belirlenmesi için mevzuat çalışması yapılacaktır. 

    H3.6-  2010 yılı sonuna kadar dosya dağıtımı, kalem denetimi, tetkik hâkimleri arası eşgüdümü sağlama, yeni gelen tetkik hâkimleri ve personelin eğitimine katkıda bulunmak üzere, objektif kriterlere dayalı olarak, birinci sınıfa ayrılmış tetkik hâkimleri arasından temsilci (kıdemli) tetkik hâkimliği kurumu oluşturulacaktır. Temsilci tetkik hâkimi Dairenin üye ve tetkik hâkimlerinin görüşü de alınarak ilgili Daire veya Kurul başkanı tarafından seçilecektir. 

    H3.7-  Yüce Divan yargılamasının hukuki güvenlik ilkesi gereği ve ceza hukukundaki uzmanlığı da dikkate alınarak Yargıtay tarafından yerine getirilmesi konusunda gerekli mevzuat çalışması yapılacaktır. 

    H3.8-  İçtihadı birleştirme sürecini ilgili Başkanlar Kurulunun gerek görmesi üzerine başlatan, bu kapsamda görev verilenleri, anılan süreçte daire çalışmalarından bağışık sayan ve görevin süresi yönünden belirgin kriterler içeren bir düzenleme yapılacaktır. 

    H3.9- Hukuk ve Ceza Genel Kurullarının yapı ve çalışma usulleri, istikrarın güçlendirilmesi doğrultusunda yeniden düzenlenecektir. Hedef-10. 2010 yılı sonuna kadar Yayın işlerinin daha etkin ve verimli yürütülebilmesi için; Yayın kurulu ile tasnif kurulu birleştirilerek Yargıtay Yayın Kurulu oluşturulması, yayın işleri müdürlüğü, döner sermaye işletmesi ve kütüphane müdürlüğünün bu kurula bağlı olarak çalışması için gerekli girişimlerde bulunulacaktır.

    H3.10- 2010 yılı sonuna kadar Yayın işlerinin daha etkin ve verimli yürütülebilmesi için; Yayın kurulu ile tasnif kurulu birleştirilerek Yargıtay Yayın Kurulu oluşturulması, yayın işleri müdürlüğü, döner sermaye işletmesi ve kütüphane müdürlüğünün bu kurula bağlı olarak çalışması için gerekli girişimlerde bulunulacaktır.

    H3.11-  2010 yılı sonuna kadar Döner Sermaye İşletmesinin gelir ve giderleri yeniden düzenlenerek gelirlerin Yayın Kurulunun görevleri ile ilgili alanlarda kullanılmasına olanak sağlayacak düzenlemelerin yapılması amacıyla çalışmalar yürütülecektir.

    H4.1- Her yıl en az iki kez mesleki konuda ulusal ve uluslararası düzeyde bilimsel seminer ve konferanslar düzenlenecektir. 

    H4.2- 2010-2014 yılları arasında her yıl Yargıtay üyesi, tetkik hâkimi ve Cumhuriyet savcılarının % 25’i yurtdışına çalışma ziyareti, bilgi ve görgü artırılması amacıyla gönderilecektir. Dönüşlerinde de çalışmalarının rapora bağlanarak paylaşımları sağlanacaktır. 

    H4.3-  Her yıl Yargıtay üyesi, tetkik hâkimi, Cumhuriyet savcısı ve personelden belirlenecek en az 50 kişi, yurt içi ve yurt dışında yabancı dil eğitimi olanağından yararlandırılacaktır. 

    H4.4- Yargıtay mensuplarının yurt içi ve yurt dışında lisansüstü ve doktora çalışması yapabilmeleri için olanak sağlanacaktır.

    H4.5- Her yıl Adalet Akademisi Başkanlığı ve diğer eğitim kuruluşları ile işbirliği içerisinde, insan kaynaklarının kişisel ve mesleki gelişimine katkıda bulunmak amacıyla Yargıtay personelinin en az %25’ine hizmet içi eğitim verilecektir. 

    H4.6- Kütüphanecilik, arşivleme ve teknik konularda uzman eleman istihdamı sağlanacaktır. 

    H4.7- 2010 yılı başından itibaren Yargıtay’da ilk defa göreve başlayanlara uyum eğitimi verilecektir.

    H5.1- Yargıtay Kanunu değişikliği kapsamında daireler arasındaki iş dağılımı, yasal düzenlemelerdeki değişime hızla uyum sağlayacak biçimde ve benzeri nitelikteki işlerin aynı dairede toplanması gereği gözetilerek yeniden belirlenecektir. 

    H5.2-  Bölge Adliye mahkemelerinin fiilen göreve başlamasına güçlü kurumsal destek verilecektir. Bu bağlamda; atamalarda yasa yolu incelemesi konusunda deneyimli Yargıtay tetkik hâkimi ve Cumhuriyet savcılarına, istekleri de gözetilerek öncelik verilmesi konusunda HSYK nezdinde gerekli girişimlerde bulunularak, atananlara Daire uygulamaları ile ilgili eğitim verilecektir. 

    H5.3-  Hukuk ve ceza dairelerinin bugünkü iş durumu gözetilerek, daire sayısı ve kadroları ihtiyaçlar doğrultusunda yeniden belirlenecektir. 

    H5.4-  Zaman zaman yargısal faaliyetlerin aksamasına sebebiyet vermesi nedeniyle, Yargıtay içindeki seçimlerin daha basit usulde ve kısa  sürede sonuç alınabilecek şekilde gerçekleşmesi için mevzuat değişikliği yapılması konusunda girişimde bulunulacaktır. 

    H5.5-  Yargıtay Kanununda, Kurumun ihtiyaçları ile iradesi gözetilerek Yargıtay üyeliğine seçilmede aranan kriterlerin ölçülebilir ve denetlenebilir nitelikte olmasını ve Yargıtay’ın Kurum olarak aktif rol almasını sağlayacak düzenleme için gerekli çalışmalar yapılacaktır. 

    H5.6-  2010 yılı sonuna kadar personelin çalışacağı alanda eğitim almış kişilerden seçilmesi konusunda gerekli düzenlemeler yapılarak; yazı işleri personelinin hukuk fakültesi, adalet meslek yüksek okulu ve adalet meslek lisesi mezunlarından alınması sağlanacaktır. 

    H5.7-  Hukuk davalarında temyiz sınırı ile ceza davalarında kesinlik sınırının yükseltilmesi için gerekli girişimlerde bulunulacaktır. 

    H5.8-  Alternatif uyuşmazlık çözüm yollarının geliştirilmesi için çalışmalar desteklenecektir. 

    H5.9- Yargıtay üyesi, tetkik hâkimi ve Cumhuriyet savcılarının haftalık mesai saatleri içerisinde inceleyebilecekleri dosya sayısı; tebliğname ve rapor hazırlama, müzakere süreci, karar taslağı oluşturma ve yazımı aşamaları da gözetilerek daire bazında bilimsel veriler ve objektif performans ölçütleriyle belirlenecektir. 

    H5.10-  Tebliğnamelerin tebliği sürecinin kolaylaştırılması ve tebligat evrakını hazırlama işleminin yazı işleri personeli tarafından yapılabilmesi amacıyla yeni kadro oluşturulacak, bu kapsamda UYAP Yargıtay Bilgi Sisteminde de gerekli çalışmalar yapılacaktır. 

    H5.11-  Yargıtay’daki iş süreçleri gözden geçirilerek sürecin çağdaş adalet yönetimi gereklerine uygun olarak hızlandırılması için gerekli eğitim ve profesyonel destek alınacaktır. 

    H5.12-  Temyiz yasa yolunun konuluş amacıyla bağdaşmayan başvurular iş yükünü artırdığından, bu tür temyizlerin önüne geçilmesine ilişkin düzenlemelerin yapılması ve bu kapsamda ilk derece mahkemelerinde görev yapan hâkim ve Cumhuriyet savcılarının terfi sisteminin yeniden gözden geçirilmesinin sağlanması için çalışmalar yapılacaktır. 

    H5.13-  Yargıtay Eğitim Bürosunca; Yargıtay uygulamaları ve incelenen kararlarda sık rastlanan hataların Daire Başkanlıklarının görüşü doğrultusunda tespit edilip rapor haline getirilerek ilk derece mahkemelerinde görev yapan hâkim ve Cumhuriyet savcılarının elektronik ortamda erişimlerine sunulması için çalışma yapılacaktır. 

    H5.14-  Yargı Bağımsızlığı gereği olan mali özerkliğin sağlanması bakımından yasal düzenlemelerin gerçekleştirilmesi yolunda çalışmalar yapılacaktır.

    H6.1-  Temsilci tetkik hâkimlerinin Yargıtay Birinci Başkanı ile bölüm  kıdemlisi olan Cumhuriyet savcılarının ise Yargıtay Cumhuriyet Başsavcısı ile yılda en az iki kez yapılacak toplantılarda uygulamaya, çalışma koşullarına ve yönetsel konulara ilişkin görüş ve önerilerini iletmelerine olanak sağlayacak düzenlemeler yapılacaktır. 

    H6.2-  Yargıtay personelinin çalışma koşullarına ve yönetsel konulara ilişkin görüş, düşünce ve önerileri belirli periyotlarda çağdaş yöntemlerle alınacaktır. 

    H6.3- Temsilci tetkik hâkimlerinin yazı işleri personelinin sicil amirleri arasında yer alması için gerekli mevzuat çalışması yapılacaktır.

    H7.1- Personelin yükselmesinde kıdem, liyakat ve kurumun önceliklerini ön plana çıkaran objektif ölçütler oluşturularak 2011 yılı sonuna kadar duyurulacaktır. 

    H7.2- Yargıtay’da birim amiri konumunda birinci derece kadroda görev yapan müdürlerin, 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu’na ekli II sayılı cetvelin ikinci sırasında sayılan makamlar kapsamına alınarak anılan düzenlemedeki ek göstergeden yararlanabilmelerine yönelik yasal düzenleme için gerekli çalışma yapılacaktır. 

    H7.3-  Daire yazı işleri müdürlüklerinde görevli şeflerden kıdem ve sicil durumu uygun olan bir veya birden fazlasının müdür yardımcısı unvanıyla çalıştırılarak bu unvana uygun özlük haklarından yararlanmasına yönelik düzenleme için gerekli mevzuat çalışması yapılacaktır.

    H7.4-  Yargıtay’a temyiz başvuru harcı ile elektronik ortamda verilen hizmetlerden yararlananlardan elde edilecek katkıdan fon oluşturularak Yargıtay personeline bu fondan ödeme yapılabilmesi için gerekli mevzuat çalışması yapılacaktır. 

    H7.5-  Adalet hizmetleri tazminatının artırılması için gerekli çalışmalar yapılacaktır. 

    H7.6-  Yargıtay sosyal tesislerinden Yargıtay personelinin objektif ölçütler dahilinde daha fazla yararlanabilmesi için gerekli düzenlemeler yapılacaktır. 

    H7.7-  Adli yargı ilk derece mahkemelerinde yol gideri veya başka bir ad altında elde edilen gelirlerden Adalet Bakanlığı merkez teşkilatına ayrılacak payın yanında Yargıtay personeline de pay verilmesinin sağlanması konusunda gerekli mevzuat çalışması yapılacaktır.

    H7.8- Yargıtay personelinden emeklilik öncesi ölenler veya maluliyet nedeniyle görevden ayrılanların çocuklarından koşulları uygun olanlara işe alınmada kontenjan tanınması için çalışmalar yapılacaktır.

    H8.1-  2011 yılı sonuna kadar elektronik imza altyapısına geçiş sağlanarak, uzaktan eğitim yazılım modülleri geliştirilip, her yıl gerekli kullanıcı ve teknik personel eğitimleri sürdürülecek, personelin performans ölçümü için yazılım geliştirilecek ve yazılımı olan kamu kurumları ile yapılan idari yazışmalar elektronik imza altyapısı ile gerçekleştirilecektir. 

    H8.2-  2014 yılı sonuna kadar UYAP Yargıtay Bilgi Sistemi Yazılımı sürekli olarak gerektiğinde hizmet alımları yapılarak geliştirilecek, çağrı merkezine gerekli yazılım ve donanımlar alınarak faaliyete geçirilecek, yazılımın geliştirilmesi için Doküman Yönetim Sisteminin geliştirilmesi sağlanacak ve açık kaynak kodlu yazılımların kullanılmasına yönelik çalışmalar yapılacaktır. 

    H8.3-  2014 yılı sonuna kadar, UYAP Yargıtay Bilgi Sistemi iletişim altyapısı güncel teknolojiler takip edilmek suretiyle hızlı ve kesintisiz hizmet verecek şekilde güçlendirilecek, yedeklenmesi sağlanacak ve veri Havuzu (Data Warehouse) yapısı ve Veri Madenciliği (Data Mining) Sistemlerinin kurulması sağlanacaktır. 

    H8.4-  2014 yılı sonuna kadar UYAP Yargıtay Bilgi Sistemi yazılımında kullanılan bilgisayar ve yan donanımlar ile aktif ağ cihazları ihtiyaca ve güncel teknolojiye uygun olarak donanımın niteliğine göre belirli aralıklarla yenilenecek, gerekli yazılımlar ile bakım ve destek hizmeti alımları yapılacaktır. 

    H8.5-  Yeni yapılacak olan Yargıtay binasında 2014 yılı sonuna kadar UYAP Yargıtay Bilgi Sistemi ihtiyaçlarını karşılayacak nitelikte Merkezi Sistem Odasının kurulması sağlanacaktır. 

    H8.6- 2014 yılı sonuna kadar UYAP Yargıtay Bilgi Sistemi kapsamında ilgili kurumlarla dış entegrasyonun tamamlanması ve yasal çerçevede bilgi ve belge akışının elektronik ortamda sağlanması konusunda çalışmalar yürütülecektir. 

    H8.7- 2014 yılı sonuna kadar adalet hizmetlerinden yararlananların elektronik ortamda işlem yapabilmeleri ve bilgilendirilmeleri sağlanacaktır. 

    H8.8-  2011 yılı sonuna kadar Yargıtay’ın ilgili diğer kurumlarla paylaştığı bilgiler dışında, ulusal ve uluslararası standartlara uygun olarak bağımsız bir bilgi güvenliği yönetim sistemi kurulması sağlanacaktır. 

    H8.9-  2011 yılı sonuna kadar Bilgi İşlem Merkezinde çalışacak olan nitelikli personel sayısının artırılması ve özlük haklarının iyileştirilmesi için gerekli çalışmalar yapılacaktır.

    H8.10- 2014 yılı sonuna kadar UYAP Yargıtay Bilgi Sisteminin etkin ve verimli bir şekilde kullanılmasını sağlamak amacıyla Cumhuriyet Başsavcılığı kalem hizmetlerinde yeteri kadar personel istihdamı sağlanacaktır. 

    H8.11- 2014 yılı sonuna kadar Devlet Arşivleri Genel Müdürlüğü ve diğer kurum arşivlerinde bulunan Yargıtay kararlarının elektronik ortamda arşivlenmesi için teknoloji ve personel alt yapısı sağlanacaktır. 

    H8.12-  2014 yılı sonuna kadar başta AİHM olmak üzere diğer ülke yüksek mahkemelerinin bilişim sistemi uygulamaları incelenerek, işbirliği imkânları sağlanacaktır.

  • Performans programı bir kamu idaresinin stratejik planında yer alan orta vadeli amaç ve hedeflerini yıllık dönemlere dönüştürür. Her yıl için hazırlanan program idarenin ilgili yıla ilişkin öncelikli stratejik amaç ve hedeflerini, performans hedeflerini, bu hedeflere ulaşmak için yürütecekleri faaliyetler ile bunların kaynak ihtiyacını ve performans göstergelerini içerir.

  • Kamu idareleri hesap verme sorumluluğu çerçevesinde, her yıl faaliyet raporu hazırlar. Faaliyet raporlarında idarenin teşkilat yapısı, kaynakları ile temel ilke ve politikalarına, stratejik plan ve performans programı uyarınca yürütülen faaliyet ve projelerine yer verilir. Performans programında yer alan performans ve bütçe hedef ve gerçekleşme durumu ile meydana gelen sapmaların nedenlerine, diğer performans bilgilerine ve bunlara ilişkin değerlendirmeler raporun esasını oluşturur. Aynı zamanda faaliyet raporunda orta ve uzun vadeli hedeflere ulaşılabilmesi sürecinde teşkilat yapısı, teknolojik kapasite gibi unsurlar açısından içsel bir durum değerlendirmesi yapılır. İdarenin üstün ve zayıf yanlarına ve idarenin faaliyet ve hedefleriyle ilgili gelecek yıllardaki öngörülerine yer verilir.

    faaliyet raporlarını aşağıda bulabilirsiniz:

Performans Programları
Faaliyet Raporları

Hızlı Erişim

Yürürlükteki Stratejik Planlar

[Merkezi İdareler]

[Devlet Üniversiteleri]

[Belediyeler]

[İl Özel İdareleri]

[KİT'ler]

Hazırlanan Stratejik Planlar

[Merkezi İdareler]

[Devlet Üniversiteleri]