2009-2013 dönemi Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı Stratejik planı

  • Stratejik Plan Sunuş
  • Stratejik Amaçlar
  • Stratejik Hedefler
  • Performans Programları
  • Faaliyet Raporları
  • Dünyada meydana gelen ekonomik ve sosyal gelişmelerin hızı ve niteliği, bölgesel entegrasyonlar ve AB üyelik süreci, pek çok alanda yenilik ve değişimlere yol açmaktadır. Bu değişime bağlı olarak, kamunun etkin, verimli ve şeffaf bir yönetim sistemine sahip olması gereği ön plana çıkmaktadır.

    Küreselleşme sonucunda ortaya çıkan yenilik ve gelişmeler, sosyo-ekonomik değişmeler ve rekabetin yoğunlaşması, kamu yönetiminde kalite yönetimi, stratejik yönetim ve performans yönetimi gibi modern yönetim anlayışlarının yaygınlık kazanmasına yol açmıştır. Ülkemizde de, kamuda yeniden yapılanma çalışmaları çerçevesinde; performans odaklı, etkinlik ve verimliliğin ön plana çıktığı, kaynakların rasyonel kullanıldığı bir sisteme geçmek amacıyla stratejik planlama ve performans esaslı bütçeleme uygulamalarına öncelik verilmiştir.

    Ülkemizde son yıllarda uygulamaya konulan önemli reformlardan biri de 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu ile yerleştirilmeye çalışılan yeni kamu mali yönetimi anlayışıdır. Kamu yönetiminde yaşanan idari ve mali sorunlar dikkate alındığında kamu idarelerinin faaliyetlerini belirli bir plan dahilinde yerine getirmeleri son derece önem kazanmıştır. Yeni kamu mali yönetimi sürecinde mali disiplini sağlamak, kaynakları stratejik önceliklere göre dağıtmak, bu kaynakların etkin kullanılıp kullanılmadığını izlemek ve bunun üzerine bir hesap verme sorumluluğu geliştirmek temel başlıklar olarak ortaya çıkmıştır.

    Çalışma ortam ve koşullarının iyileştirilmesi, işçi-işveren ilişkilerinin sağlıklı ve barış ortamı içinde, ulusal hedeflere uygun biçimde sürdürülmesi için, politikalar üretme ve çağdaş düzenlemelerle geleceğin Türkiye’sine yaraşır çalışma hayatı ve sosyal güvenlik sisteminin tesisi için pek çok yenilik ve değişim Bakanlığımızca gerçekleştirilmektedir.

    Bakanlığımızın gelecek dönemde gerçekleştireceği çalışmaları kapsayan Stratejik Plan Bakanlığa bağlı birimler, iç ve dış paydaşlarımızın katılımları ile hazırlanmıştır.

    Gelecek beş yıllık döneme ışık tutacak olan 2009-2013 Stratejik Plan çalışmalarında emeği geçen Stratejik Planlama Yönlendirme Komitesi, Stratejik Planlama Teknik Komitesi üyelerine, çalışmaları koordine eden Strateji Geliştirme Başkanlığına ve stratejik planlama çalışmalarımız kapsamında görüş ve düşüncelerini bizlerle paylaşan tüm paydaşlarımıza teşekkür eder, Planın ülkemize hayırlı olmasını, başarı ile uygulanmasını dilerim.

    Faruk ÇELİK

    Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanı

  • A1- Çalışma hayatını düzenlemek amacıyla, yasal düzenlemeleri etkinleştirmek.

    A2- Çalışma hayatındaki koşulları iyileştirmek.

    A3- Uzun vadede çocuk işçiliğinin sona erdirilmesi, kısa vadede de en kötü koşullarda çocukların çalıştırılmasının engellenmesi amacıyla izlenecek stratejileri ve yöntemleri saptamak, ülke politikasının oluşturulmasına katkı sağlamak.

    A4- Toplumda iş sağlığı ve güvenliği ile ilgili duyarlılığı arttırarak, iş kazaları ve meslek hastalıklarını azaltmak.

    A5- İşyerlerinin denetiminde önleyici teftiş yaklaşımını esas alarak, işçi şikâyetleri, iş kazası ve meslek hastalıklarının azaltılmasına katkı sağlamak.

    A6- Kurum kültürüne sahip nitelikli personeli yetiştirmek için, fırsat eşitliği içinde, çağın ve işin gereklerine göre personelin beşeri, mesleki becerilerini ve teknolojiyi kullanma kapasitesini arttırarak etkinliğini yükseltmek.

    A7- Hizmetten yararlananlara hızlı ve kaliteli hizmet sunacak şekilde kurumsal gelişimi sağlamak.

    A8- Yurtdışında çalışan ve yurda kesin dönüş yapan vatandaşlarımızın hak ve çıkarlarını daha etkin bir şekilde korumak.

    A9- Çalışma hayatı, istihdam ve sosyal güvenlik alanında AB’ye uyumu ve ulusal ve uluslararası etkinliği arttırmak.

  • H1.1- AB müktesebatı ve uluslararası normlar çerçevesinde, Bakanlık görev alanıyla ilgili mevzuat değişiklik / oluşturma çalışmaları, sosyal tarafların ve ilgili diğer dış paydaşların görüşleri de alınarak yürütülecek.

    H1.2- Kayıtlı istihdamın teşviki, kayıt dışı istihdamın önlenmesi ve istihdamın artırılması ile ilgili politikalar oluşturulacak.

    H1.3- AB Mevzuatı incelenerek kayıt dışı yabancı işçiliği önleyici tedbirler olarak, yabancı işçilerin çalışmasına ilişkin bürokratik süreç olabildiğince kısaltılacak, kayıt dışı yabancı işçiliği önlemeye yönelik araştırmalar yapılacak, insan ticareti ile mücadele konusundaki çalışmalar geliştirilerek sürdürülecek.

    H2.1- Çalışma hayatıyla ilgili istatistikler AB norm ve standartlarına uyumlu hale getirilecek.

    H2.2- Kurumsal kapasite artırımı, eğitimde kalitenin tanımlanması ve sınırlılıkları, kalite ölçütleri, eğitimde kaliteyi artırma yolları,akreditasyon gerekçeleri ve akreditasyon uygulamaları, modern yönetim teknikleri, performans değerlendirme ve güncel yaklaşımlar,öğretimde çoklu ortam tasarımı, AB uyumlu eğitim paketleri ve uygulamaları, kamu yönetiminde etik sorunlar, ulusal ve uluslararası çevre politikaları, yetişkin eğitimi ve bilişim konularında araştırmalar yapılacak.

    H2.3- İş sağlığı ve güvenliği, çalışma hayatı ve sosyal güvenlik, yetişkin eğitim teknikleri konularında, araştırma ve geliştirme faaliyetleri desteklenecek.

    H2.4- Çalışma hayatı ve iş sağlığı ve güvenliğiyle ilgili olarak sosyal taraflarla işbirliği arttırılacak.

    H3.1- “Çocuk İşçiliğinin Önlenmesi için Zamana Bağlı Politika ve Program Çerçevesi” kapsamındaki faaliyetler etkin bir şekilde yürütülecektir.

    H4.1- İş sağlığı ve güvenliği alanında her yıl ulusal ve uluslararası çeşitli konferans, kurs, seminer ve sempozyumlar düzenlenecek, eğitimler verilecek.

    H4.2- Her yıl yüksek riskli iş gruplarına öncelik verilerek bu alanda faaliyet gösteren en az bir sektöre ya da bir riske yönelik araştırma ve eğitim faaliyetleri gerçekleştirilecek.

    H4.3- Tozlu işyerlerinde toz kontrolünün sağlanması ve pnömokonyoz oluşumunun önlenmesi amacıyla yayınlanan Ulusal Pnömokonyoz Eylem Planı’nın hayata geçirilmesi sağlanacak.

    H4.4- Çalışanları ve toplumu bilinçlendirme amaçlı yazılı ve görsel materyaller belirlenen hedef kitlenin ihtiyacı doğrultusunda hazırlanarak dağıtılacak.

    H4.5- Sivil toplum kuruluşlarında (meslek odaları, işveren ve işçi sendikalar, vb.) İSG birimlerinin kurulması önerilerek teknik destek sağlanacak.

    H4.6- İşyerlerinde yapılan ölçüm ve analiz metotlarında çeşitlilik açısından yıllık %5, ölçüm ve analiz sayısında ise yıllık % 10'luk artış sağlanarak kimyasal, fiziksel, biyolojik inceleme ve araştırmalar yapılacak.

    H4.7- “İşyerlerinde İş Sağlığı ve Güvenliği Koşullarının İyileştirilmesi Projesi” (AB projesi TR070220) kapsamında; Türkiye’de iş kazaları ve meslek hastalıkları açısından en sorunlu 3 sektör olan maden, inşaat ve metal sektörlerine yönelik faaliyetler yapılacak ve İSG kayıt sistemi kurulacak.

    H4.8- “İş Sağlığı ve Güvenliği Merkezi Müdürlüğü (İSGÜM) Bölge Laboratuvarlarının Desteklenmesi Projesi” (AB projesi TR070221) kapsamında laboratuarlar arası numune ve bilgi entegrasyonu sağlanacak.

    H4.9- Kişisel koruyucu test laboratuvarının alt yapısı hazırlanacaktır. “Piyasa Gözetimi Denetimi İçin Laboratuvar Kurulması” (AB projesi TR0702) projesi kapsamında İSGÜM’de kişisel koruyucu donanım test merkezi kurulacak.

    H4.10- İSGÜM Laboratuarları 2010 yılı sonuna kadar ISO 17025 standardına uygun hale getirilecek.

    H4.11- Etkin piyasa gözetim ve denetimi ile CE işareti taşımayan kişisel koruyucu donanımların %10 oranında azaltılacak.

    H5.1- 2009 yılından itibaren bir önceki yıla ait inceleme raporları takip eden yıllarda değerlendirilerek işçi şikâyetlerinin, iş kazalarının ve meslek hastalıklarının yoğunlaştığı alan, sektör ve konular belirlenerek, bunlara ilişkin çözüm önerileri geliştirilecek.

    H5.2- İş Teftiş Kurulu Başkanlığı’nca yürütülen genel denetimler arttırılacak ve proje denetimi şeklinde gerçekleştirilmesine öncelik verilecek.

    H6.1- Bakanlık personeli ile ilgili tüm bilgileri depolayacak bir veri tabanı oluşturup, kullanıcıların gereksinmelerini karşılayacak şekilde bir sistemin uygulamaya konulması amacıyla, 2009 yılı içerisinde insan kaynakları konularında gerekli bilgilerin toplanması, işlenmesi,depolanması ve ilgili birimlere aktarılması sağlanacak.

    H6.2- İnsan kaynakları ve yönetim kapasitesi arttırılacak.

    H7.1- Bakanlığın fiziki ve teknolojik şartlarını geliştirmek suretiyle çalışanların memnuniyet düzeyi bir önceki yıla göre %2 arttırılacak.

    H7.2- Bakanlık merkez ve taşra teşkilatı ile bağlı-ilgili kuruluşları arasında bilgi sistemleri entegrasyonu 2009 yılı sonuna kadar sağlanacak.

    H7.3- Bakanlığımız mali hizmetlerinin sunulmasında kaynakların etkili, ekonomik ve verimli bir şekilde kullanılmasını sağlamaya yönelik organizasyonel, teknolojik ve fiziki alt yapıyı güçlendirmek ve kamu kaynaklarının amacına uygun harcanmasında etkinliği, verimliliği, hesap verebilirliği ve şeffaflığı sağlamak için, kaynakların Bakanlık amaçlarına ve stratejik önceliklerine göre birimler arasında etkin dağıtımı ve kullanımı 2013 yılı sonuna kadar %95 oranında gerçekleştirilecek.

    H7.4- Kamu kaynaklarının harcanmasında etkinlik, verimlilik ve iyi uygulama örneklerinin yaygınlaştırılması sağlanacak.

    H8.1- Yurda kesin dönüş yapmış olan vatandaşlarımız ile yurt dışındaki vatandaşlarımızın hak ve menfaatlerinin korunması ve geliştirilmesi sağlanacaktır.

    H8.2- Uluslararası kuruluşlarla olan ilişkilerde etkinlik arttırılacak ve bu çerçevedeki sosyal diyalog sürekli hale getirilecek.

    H9.1- Katılım Öncesi Mali Yardım Aracının (IPA) İnsan Kaynakları Gelişimi Bileşeninin Yönetim Birimi olarak işlemler, kayıtlı istihdamın arttırılması, yoksulluğun azaltılması, kadın-erkek eşitliğinin sağlanması gibi sosyal politika ve istihdam alanında belirlenmiş hedeflere yönelik olarak etkin biçimde sürdürülecek.

    H9.2- “Sosyal politika ve istihdam” faslındaki müzakerelerin başlatılabilmesi için ilgili AB mevzuatının uyumlaştırılmasına yönelik bir eylem planı Avrupa Komisyonu’na sunulacak.

    H9.3- Avrupa istihdam ve sosyal içerme stratejilerine uyum çalışmaları ile bu alanlara ilişkin uygulamalar yürütülecek, AB Topluluk programı PROGRESS’e katılım sağlanacak.

  • Performans programı bir kamu idaresinin stratejik planında yer alan orta vadeli amaç ve hedeflerini yıllık dönemlere dönüştürür. Her yıl için hazırlanan program idarenin ilgili yıla ilişkin öncelikli stratejik amaç ve hedeflerini, performans hedeflerini, bu hedeflere ulaşmak için yürütecekleri faaliyetler ile bunların kaynak ihtiyacını ve performans göstergelerini içerir.

  • Kamu idareleri hesap verme sorumluluğu çerçevesinde, her yıl faaliyet raporu hazırlar. Faaliyet raporlarında idarenin teşkilat yapısı, kaynakları ile temel ilke ve politikalarına, stratejik plan ve performans programı uyarınca yürütülen faaliyet ve projelerine yer verilir. Performans programında yer alan performans ve bütçe hedef ve gerçekleşme durumu ile meydana gelen sapmaların nedenlerine, diğer performans bilgilerine ve bunlara ilişkin değerlendirmeler raporun esasını oluşturur. Aynı zamanda faaliyet raporunda orta ve uzun vadeli hedeflere ulaşılabilmesi sürecinde teşkilat yapısı, teknolojik kapasite gibi unsurlar açısından içsel bir durum değerlendirmesi yapılır. İdarenin üstün ve zayıf yanlarına ve idarenin faaliyet ve hedefleriyle ilgili gelecek yıllardaki öngörülerine yer verilir.

    faaliyet raporlarını aşağıda bulabilirsiniz:

Performans Programları
Faaliyet Raporları

Hızlı Erişim

Yürürlükteki Stratejik Planlar

[Merkezi İdareler]

[Devlet Üniversiteleri]

[Belediyeler]

[İl Özel İdareleri]

[KİT'ler]

Hazırlanan Stratejik Planlar

[Merkezi İdareler]

[Devlet Üniversiteleri]