2008-2012 dönemi Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı Stratejik planı

  • Stratejik Plan Sunuş
  • Stratejik Amaçlar
  • Stratejik Hedefler
  • Performans Programları
  • Faaliyet Raporları
    • İnsan hakları, demokrasi ve çevre gibi kavramlar önemli değerler olarak çağımıza damgasını vurmuştur. Çocuk, yaşlı, kadın, yoksulluk ve yoksunluk içinde bulunan özel ilgi grupları içinde görülen ve toplumun önemli bir kesimini oluşturan özürlülerin hakları da bu kavramlardan insan hakları çerçevesinde öncelikle değerlendirilen konular arasındadır.

      Özürlü haklarında 3 Aralık 1981 tarihi bir dönüm noktasıdır. Birleşmiş Milletler Genel Kurulu’nun bu tarihte aldığı bir kararla ilan edilen “Özürlüler On Yılı” programıyla uygulamaya konulan bir dizi etkinlikle özürlüler alanında önemli kazanımlar elde edilmiştir.

      Günümüzde özürlülük konusu evrensel normlara oturtulmuş ve devletlere bu alanda sorumluluklar yüklenmiştir. Özrün türü ve derecesi ne olursa olsun, özürlü bireylerin de diğer bireylerle eşit koşullarda ve insan onuruna yakışır bir hayat sürdürme ve toplumda yer alma hakları vardır. Bu durum Anayasamızın 61. maddesinde “Devlet sakatların korunmaları ve toplum hayatına intibaklarını sağlayıcı tedbirleri alır.” denilmek suretiyle teminat altına alınmıştır.

      Özürlü kişilerin sorunlarını eğitim, sağlık, istihdam, sosyal güvenlik, ulaşılabilirlik v.b. sorunlar olarak sıralamak mümkündür. Özürlülerin ihtiyaçları temelde diğer bireylerle aynıdır. Bu nedenle sosyal hayatın temel alanları olan eğitim, sağlık, istihdam ve kültürel alanlara serbestçe girip çıkabilen bireyler olmalarını sağlamaya yönelik hizmetler önem kazanmaktadır.

      Yeni kamusal hizmet alanlarından biri de özürlülerle ilgili alanlardır. Bu alanları; özel eğitim, istihdam, mesleki rehabilitasyon, bakım hizmetleri, hareket kabiliyetlerini artırıcı ve yaşamlarını kolaylaştıran yeni teknoloji ve tasarımlar geliştirme uğraşıları şeklinde görebilmekteyiz. Bu kesimin üretken, geleceğe güvenle bakan, bireyler olarak toplumla bütünleşmesini sağlamaya yönelik insan haklarına dayalı, her türlü ayrımcılıktan uzak, ancak; gerektiğinde pozitif ayrımcılıkla desteklenen fırsat eşitliği temelli bir uygulamayı hayata geçirmek zorundayız.

      Çağdaş yönetimin gereklerinden en önemlisi planlama olduğu kadar bir diğeri de kuşkusuz planın sahiplenilmesini sağlayan katılım ve paylaşım ilkelerinin hayata geçirilmesidir. Stratejik plan hazırlığı aşamasında iç ve dış paydaşların görüş ve düşüncelerinden azami derecede yararlanılıyor olmasıyla bu plan modern yönetim araçlarının vazgeçilmez ögesi konumuna gelmiştir.

      Kamu yönetimi birimi olan Özürlüler İdaresinin hizmetlerini beş yıl için planlaması aynı zamanda devletin özürlülere verdiği önemin bir göstergesidir. 2008- 2012 yıllarını kapsayacak şekilde beş yılık hazırlanmış olan bu stratejik plan, Kurumun ilk uzun süreli planı olması nedeniyle ayrı bir öneme sahiptir. Bundan sonraki beşer yıllık dönemler için yapılacak planların çatısını da bu plan oluşturacaktır denilebilir. Bu durum, hazırlanan stratejik planın önemini daha da artırmaktadır.

      Stratejik Plan, birlikte çalışmaktan mutlu olan takım ruhunun sağlanması ve bunun kişisel özverilerle desteklenmesiyle iş ve meslek disiplinine uygun şekilde, bir yılı geçen sürede, 47 toplantı sonucunda tamamlanmıştır. Bu süreçte Başkanlığın değişik unvan ve pozisyonlarında çalışan personelin gerektiğinde görüş ve düşüncelerine başvurulmuş olup, katkıları sağlanmıştır. Bu çalışmada desteğini esirgemeyen personele teşekkür eder, planın yararlanıcılarına hayırlı olmasını dileriz. 

      Stratejik Plan Hazırlama Ekibi



  • A1- Özürlülerin sorunlarının tespiti ve çözüm önerileri için inceleme ve arastırma çalısmaları yapmak.

    A2- Özürlülere ilişkin toplumsal bilinci artırmak, haklarına ve onurlarına saygı duyulmasını tesvik ederek ayrımcı uygulamalarla mücadele etmek.

    A3- Özürlülere fırsat esitligi saglamak üzere birincil ve ikincil mevzuat kapsamında olusturulan tasarıları ve teklifleri incelemek, görüs bildirmek ve bu konuda teklifler hazırlamak.

    A4- Özürlülüge ve özürlü kisilere iliskin, ihtiyaca ve bilimsel kriterlere dayalı özürlülük sınıflandırması, ölçütleri ve istatistikleri elde etmek.

    A5- Özürlüler  daresi Baskanlıgının kurumsal kapasitesini arttırmak.

  • H1.1- Ülkemizde özürlülüğün önlenmesi, eğitim, bakım, rehabilitasyon, ulaşılabilirlik ve istihdam konularının birinde her yıl en az bir araştırma yapılacaktır.

    H1.2- Üniversitelerde özürlülükle ilgili araştırmaların sayısının 2 kat artırılması tesvik edilecektir.

    H1.3- Avrupa Birliği basta olmak üzere, dünyadaki sosyo-ekonomik ve politik gelişmelerin özürlülük politikaları ve uygulamalarına etkileri yıllık olarak incelenecektir.

    H2.1- Her yıl özürlülük konusunda toplumda bilinç yaratmaya yönelik etkili kampanyalar gerçekleştirilecektir.

    H2.2- Medyada özürlülüğe yönelik olumlu sunum biçimlerinin yerleşmesi için çalışmalar yapılacaktır.

    H2.3- 2012 yılına kadar Kurumun basılı, görsel ve isitsel yayın sayısı en az iki kat artırılacaktır.

    H3.1- Uluslararası sözleşmeler ve Avrupa Birliği müktesebatından doğan yükümlülüklerin yerine getirilmesine ilişkin çalışmalar 2012 yılına kadar % 90 oranında tamamlanacaktır.

    H3.2- Özürlülere sağlanan hakların iyileştirilmesi yönünde mevzuatta gerekli düzenlemeler yapılacaktır.

    H4.1- 2011 yılına kadar uluslararası standartlara uygun ve karşılaştırılabilir bir sınıflandırma sistemi oluşturulacaktır.

    H4.2- 2011 – 2012 yılları arasında uygun ölçme aracı ile 2. Türkiye Özürlüler Araştırması gerçeklestirilecektir.

    H4.3- 2008 yılından itibaren ulusal özürlüler veri tabanına bilgilerin aktarılması sağlanacaktır.

    H5.1- 2008 yılı içinde hizmet birimleri arasında dengeli ve etkin görev dağılımı yapılacaktır.

    H5.2- 2008 yılından itibaren Kurum içi iletişim ve koordinasyon artırılacaktır.

    H5.3- 2009 yılına kadar personelin özlük ve sosyal hakları Başbakanlığa bağlı benzer işlevleri olan kurumlarla es düzeye getirilecektir.

    H5.4- Kurumsal kültürün ve is doyumunun artırılması için her yıl en az bir kez sosyal ve kültürel etkinlikte bulunulacaktır.

  • Performans programı bir kamu idaresinin stratejik planında yer alan orta vadeli amaç ve hedeflerini yıllık dönemlere dönüştürür. Her yıl için hazırlanan program idarenin ilgili yıla ilişkin öncelikli stratejik amaç ve hedeflerini, performans hedeflerini, bu hedeflere ulaşmak için yürütecekleri faaliyetler ile bunların kaynak ihtiyacını ve performans göstergelerini içerir.

  • Kamu idareleri hesap verme sorumluluğu çerçevesinde, her yıl faaliyet raporu hazırlar. Faaliyet raporlarında idarenin teşkilat yapısı, kaynakları ile temel ilke ve politikalarına, stratejik plan ve performans programı uyarınca yürütülen faaliyet ve projelerine yer verilir. Performans programında yer alan performans ve bütçe hedef ve gerçekleşme durumu ile meydana gelen sapmaların nedenlerine, diğer performans bilgilerine ve bunlara ilişkin değerlendirmeler raporun esasını oluşturur. Aynı zamanda faaliyet raporunda orta ve uzun vadeli hedeflere ulaşılabilmesi sürecinde teşkilat yapısı, teknolojik kapasite gibi unsurlar açısından içsel bir durum değerlendirmesi yapılır. İdarenin üstün ve zayıf yanlarına ve idarenin faaliyet ve hedefleriyle ilgili gelecek yıllardaki öngörülerine yer verilir.

    faaliyet raporlarını aşağıda bulabilirsiniz:

Performans Programları
Faaliyet Raporları

Hızlı Erişim

Yürürlükteki Stratejik Planlar

[Merkezi İdareler]

[Devlet Üniversiteleri]

[Belediyeler]

[İl Özel İdareleri]

[KİT'ler]

Hazırlanan Stratejik Planlar

[Merkezi İdareler]

[Devlet Üniversiteleri]