2009-2013 dönemi Özelleştirme İdaresi Başkanlığı Stratejik planı

  • Stratejik Plan Sunuş
  • Stratejik Amaçlar
  • Stratejik Hedefler
  • Performans Programları
  • Faaliyet Raporları
  • Özelleştirme, çeyrek asırdır ülke gündeminde yerini koruyan bir olgu olarak yapısal reformların en önemli unsurlarından biri olmuştur. Bu süre boyunca özelleştirme etrafında şekillenen tartışmalar, özelleştirmenin genel makroekonomik politikaların bir parçası ve aracı olarak görülmesini engellemiştir.

    Özelleştirmenin tartışılması ve sorgulanması son derece doğaldır, çünkü özelleştirme ile ekonomide kamu - özel sektör dengesi yeniden şekillenmektedir. Artık birçok sektörde kamunun tekel veya hâkim konumundan söz etmek mümkün değildir. Ülkemizde özelleştirme ile piyasa yapısının sağlıklı bir şekilde işleyişinin sağlanması ve sürdürülebilmesi için gerek yasal, gerekse kurumsal düzenlemeler yapılarak, devletin denetleyici ve düzenleyici rolünün etkinleştirilmesi sağlanmıştır.

    Özelleştirmeyi sosyal boyutundan ayrı düşünmeksizin, özelleştirme çalışmalarında temel yaklaşımımız ise, elde edilen gelirinin yüksekliği veya özelleştirilen kuruluşların sayısı ile sınırlı olmanın ötesinde, ülkemizin rekabet gücünü ve verimliliği artırmak olmuştur.

    Özelleştirme İdaresi Başkanlığının 2009-2013 yıllarını kapsayan döneme ait ilk Stratejik Planı da bu temel yaklaşım ve katılımcılık anlayışı çerçevesinde hazırlanmıştır. Fakat burada söz konusu planın, özelleştirmenin stratejisi olarak algılanmaması gerektiğine delinmeden geçemeyeceğim. Çünkü strateji belirlemek, özelleştirme iş ve işlemlerinin ilk adımını oluşturduğundan, özelleştirme uygulamaları zaten belirlenen bir strateji çerçevesinde yürütülmektedir.

    Yürütmekte olduğumuz misyonun zor ve uzun bir süreç olduğu bilinciyle, bu özverili çalışmanın ortaya çıkmasında emeği geçen başta Stratejik Planlama Ekibi olmak üzere tüm idare çalışanlarına, katkı› sağlayan kişi ve kuruluşlara, değerli görüşlerini bizden esirgemeyen tüm paydaşlarımıza teşekkür eder, planın idaremiz ve özelleştirme uygulamalarına yeni bir anlayış getirmesini temenni ederim.

    Metin KİLCİ

    Başkan

  • A1- Devletin etkin kaynak kullanımına hizmet edecek şekilde özelleştirme alanının genişletilmesi ve yöntemlerinin geliştirilmesi

    A2- Etkin özelleştirme yönetimi için öğrenen örgüt olma

    A3- Özelleştirme yönetiminde başarı için paydaşlarımızla ilişkilerimizin ‘iyi yönetişim’ ilkeleri doğrultusunda geliştirilmesi

  • H1.1- ÖYK’nin öngöreceği takvim doğrultusunda programdaki kuruluşların özelleştirilmesi gerçekleştirilecektir.

    H1.2- Kamu envanteri çıkarılarak özelleştirilebilir nitelikte olanların programa alınması ve ÖYK’nin öngöreceği takvim doğrultusunda özelleştirilmeleri sağlanacaktır.

    H1.3- Nitelikleri itibariyle özelleştirme programına alınamayan kuruluşlarla ilgili yapısal/yasal düzenlemeler yapılması için girişimlerde bulunulacaktır.

    H1.4-  Yerel yönetimlerce gerçekleştirilecek özelleştirme uygulamalarında aktif danışmanlık hizmeti verilmesi ve koordinasyon sağlanması yoluna gidilecektir.

    H1.5- Özel sektörle işbirliği yapılabilecek kamusal yatırım alanları ve hizmetlerin belirlenerek kaynak oluşturulması ve uygulamaya yönelik modellerin geliştirilmesi sağlanacaktır.

    H1.6- Kamu tarafından yürütülen hizmetlerin işletme hakkı devrini de içeren özel sektör işbirliğine yönelik modellerin genişletilmesi, uygulanması ve ilgili kuruluşlara danışmanlık hizmeti sunulması için girişimlerde bulunulacaktır.

    H1.7- Ağ yönetiminin uygulanabileceği sosyal içerikli hizmet alanlarının, ilgili kuruluşlarla koordineli olarak belirlenmesi sağlanacaktır.

    H1.8- Ağ yönetimine ilişkin modeller geliştirilecek ve uygulama kılavuzu hazırlanacaktır.

    H1.9- İdarece geliştirilecek ağ yönetimi modellerini uygulayacak kuruluşlara danışmanlık hizmeti sunulacaktır.

    H1.10- Yeni finansal araçların kullanılabileceği alanlar üzerinde çalışma yapılarak yasal düzenlemeye katkı sağlanacak ve bu çerçevede uygulamaya geçilecektir.       

    H2.1- Esnek araştırma ve çalışma grupları oluşturulacaktır.

    H2.2- İş süreçleri bilgi yönetiminin etkinleştirilmesini sağlayacak biçimde tasarlanacaktır.

    H2.3- İdare uzmanlarının mesleki standardı geliştirilecektir.

    H2.4- İnsan kaynakları yönetimi, fonksiyonlarının “bilgi üretimi odaklı” olmasını sağlayacak biçimde geliştirilecektir.

    H2.5- Yönetim bilgi sistemi ile nihai karar vericilere yardımcı olacak karar destek sistemleri kurulacaktır.       

    H3.1- İhale şartnameleri yatırımcıların ve paydaşların önerileri de dikkate alınarak düzenlenecektir.

    H3.2- İhale başvurularında özellikle uluslararası yatırımcılar açısından, başvuru belge ve şartları sadeleştirilecektir.

    H3.3- Yatırımcılara yönelik bilgilendirme (road show, bire-bir tanıtım, toplantı, seminer vb.) ve proaktif pazarlama sistemlerin kurulacak ve işlevsel hale getirilecektir.

    H3.4- AB müktesebatı uyum çerçevesinde, ilgili yasalarda düzenleme yapılarak, altın hisse uygulamasının kriterlerinin netleştirilmesi ve süresinin sınırlandırılmasına yönelik yasal düzenleme yapılması için girişimlerde bulunulacaktır.

    H3.5- Özelleştirme uygulamalarının kamuoyuna daha net anlatılması ve kamuoyunun doğru bilgilendirilmesi için kapsamlı bir halkla ilişkiler çalışması yapılacaktır.

    H3.6- Özelleştirme faaliyet ve sonuçları kamuoyunun bilgisine güncel ve sistematik olarak sunulacaktır.

    H3.7- Özelleştirme portföyündeki kuruluşlarda memur ve sözleşmeli statüde çalışanların “işçi statüsüne” geçişinin teşvikine ilişkin yasal düzenlemeler yapılması yönünde girişimlerde bulunulacaktır.

    H3.8- Özelleştirme portföyündeki kuruluşlarda memur ve sözleşmeli statüde çalışanların kamudan ayrılmasını teşvik edici yeni yasal düzenlemeler yapılması için girişimlerde bulunulacaktır.

    H3.9- Özelleştirme nedeniyle iş sözleşmeleri sona eren işçilerden kamuda “geçici personel statüsü”nde çalışma hakkını kullanmayacaklara, ilave tazminat ödenmesi ve benzeri teşviklerin verilmesi sağlayacak yasal düzenlemeler için girişimde bulunulacaktır.

    H3.10- Özelleştirme nedeniyle iş sözleşmeleri fes edilen çalışanların, ÖSDP destekli hizmetlerden daha fazla yararlanmaları sağlanacaktır.

    H3.11- ÖSDP hizmetlerinin özelleştirme programındaki kuruluşların personeline etkin bir şekilde tanıtılmasına yönelik faaliyetler genişletilecektir.

  • Performans programı bir kamu idaresinin stratejik planında yer alan orta vadeli amaç ve hedeflerini yıllık dönemlere dönüştürür. Her yıl için hazırlanan program idarenin ilgili yıla ilişkin öncelikli stratejik amaç ve hedeflerini, performans hedeflerini, bu hedeflere ulaşmak için yürütecekleri faaliyetler ile bunların kaynak ihtiyacını ve performans göstergelerini içerir.

  • Kamu idareleri hesap verme sorumluluğu çerçevesinde, her yıl faaliyet raporu hazırlar. Faaliyet raporlarında idarenin teşkilat yapısı, kaynakları ile temel ilke ve politikalarına, stratejik plan ve performans programı uyarınca yürütülen faaliyet ve projelerine yer verilir. Performans programında yer alan performans ve bütçe hedef ve gerçekleşme durumu ile meydana gelen sapmaların nedenlerine, diğer performans bilgilerine ve bunlara ilişkin değerlendirmeler raporun esasını oluşturur. Aynı zamanda faaliyet raporunda orta ve uzun vadeli hedeflere ulaşılabilmesi sürecinde teşkilat yapısı, teknolojik kapasite gibi unsurlar açısından içsel bir durum değerlendirmesi yapılır. İdarenin üstün ve zayıf yanlarına ve idarenin faaliyet ve hedefleriyle ilgili gelecek yıllardaki öngörülerine yer verilir.

    faaliyet raporlarını aşağıda bulabilirsiniz:

Performans Programları
Faaliyet Raporları

Hızlı Erişim

Yürürlükteki Stratejik Planlar

[Merkezi İdareler]

[Devlet Üniversiteleri]

[Belediyeler]

[İl Özel İdareleri]

[KİT'ler]

Hazırlanan Stratejik Planlar

[Merkezi İdareler]

[Devlet Üniversiteleri]