2009-2013 dönemi Türkiye Enerji, Nükleer ve Maden Araştırma Kurumu (TENMAK) Stratejik planı

  • Stratejik Plan Sunuş
  • Stratejik Amaçlar
  • Stratejik Hedefler
  • Performans Programları
  • Faaliyet Raporları
  • Ülkemiz, “Barış için Atom Programı” çerçevesinde nükleer teknoloji alanında çalışmaları ilk  başlatan ülkelerden biridir. 1956 yılında Atom Enerjisi Komisyonu kurulmuş ve 1957 yılında Uluslararası Atom Enerjisi Ajansı’na (UAEA) kurucu üye olunmuştur. 1982 yılında 2690 sayılı Kanun ile kurulan Türkiye Atom Enerjisi Kurumu (TAEK) radyasyon kaynaklarının, radyasyon tesislerinin ve nükleer tesislerin lisanslanmasından ve denetiminden sorumlu bir kuruluş olup nükleer teknoloji ve radyasyon teknolojileri konusunda araştırma/geliştirme ve eğitim çalışmaları da yapmaktadır.

    Son yıllarda, nükleer teknolojilerin gelişmekte olan ülkelerde kullanımının gelişmiş ülkeler tarafından kontrol altında tutulmak istendiği gözlenmektedir. Bazı ülkelerin nükleer teknolojilerin sadece ürünlerine sahip olması, teknolojilerin gerektirdiği bilgi ve becerilere sahip olmaması öngörülürken bazılarının ise bu teknolojilerin tamamen uzağında kalması istenmektedir. Ülkemizin bu tür kısıtlamalara maruz kalmamasını ve nükleer teknolojilere sahip olarak bu teknolojilerden ülke menfaatine uygun her şekilde yararlanmasını sağlamak TAEK’in en önemli stratejik hedefidir. Bu hedefe ulaşmak üzere TAEK, bir yandan düzenleyici ve denetleyici rolü ile nükleer teknolojilerin ülkemizde yaygın olarak kullanılabilmesi için gereken güven ortamını oluştururken, diğer yandan en gelişmiş cihazlarla donatılmış araştırma-geliştirme altyapısı ve birikimli insangücü ile hem bu teknolojilerin edinilmesi ve ülkemizde geliştirilmesi için gereken faaliyetleri yürütmekte, hem de ilgili diğer kurum ve kuruluşlara öncülük etmekte ve yol göstermektedir. Bu bağlamda Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı ile nükleer santral kurma çalışmalarında, Dışişleri Bakanlığı ile nükleer alanla ilgili uluslararası ilişkilerde, Gümrük ve Dış Ticaret Müsteşarlıkları ile kontrollu dışalım ve dışsatım konularında, İçişleri Bakanlığı, Valilikler ve Emniyet Teşkilatı ile de radyasyon kaynaklarının kontrol dışına çıkmasını önleme faaliyetlerinde işbirliği yapılmaktadır.

    Günümüzde yeniden şekillenmekte olan dünyada ulusal egemenliğimizi cumhuriyetimizin kurulduğu yıllardaki düzeyde yeniden tesis edebilmek için enerjide bağımsız olmanın, ülkemizin gelişmiş ülkeler arasında yerini alabilmesi için de diğer ülkelerle ekonomi alanında rekabet etmeyi sağlayacak ucuz ve güvenilir elektrik enerjisi temininin esas olduğu bilinciyle TAEK, fosil yakıtların elektrik üretmek için kullanılmasının yakın gelecekte olanaksızlaşacağını, yenilenebilir enerji kaynaklarının da ülkemizin ihtiyaç duyduğu kapasiteyi sağlamaya yetmeyeceğini dikkate alarak, ülkemizin nükleer teknoloji geliştirme ve enerji üretmeye yönelik hedeflerine kararlı bir nükleer program dâhilinde ulusal sanayimiz ve insangücümüz ile ulaşılabilmesi için gereken her türlü çabayı göstermeye ve bu çalışmalarda öncülük etmeye devam edecektir.

    Okay ÇAKIROĞLU

    Başkan

  • A1- Nükleer Teknoloji Geliştirmek

    A2- Nükleer Güvenlik ve Emniyeti ile Radyasyon Güvenliği ve Radyasyon Kaynaklarının Emniyetinin Sağlanmasını Garanti Altına Almak

    A3- Nükleer Bilimlerde Araştırma - Geliştirme Faaliyetlerinin Yürütülmesi ve Nükleer Tekniklerin ve Radyasyon Teknolojilerinin Yaygınlaştırılması

    A4- Altyapıyı Geliştirmek ve Çalışma Alanlarını Modernize Etmek

    A5- Ulusal ve Uluslararası İlgili Kuruluşlarla İşbirliğini Geliştirmek

  • H1.1- Nükleer Reaktör Teknolojisi Geliştirmek

    H1.2- Nükleer Yakıt Çevrimi Teknolojisi Geliştirmek

    H1.3- Radyoaktif Atık Yönetimi Teknolojisi Geliştirmek

    H1.4- Hızlandırıcı Teknolojisi Edinmek     

    H2.1- Nükleer Güvenlik ve Emniyetin Sağlanmasının Garanti Altına Almak

    H2.2- Radyasyondan Korunmanın, Radyasyon Kaynaklarının Kontrolü ve Emniyetinin Sağlanması

    H2.3- Acil Durumlara Hazırlık ve Koordinasyonun Sağlanması

    H2.4- Çevre Radyoaktivitesinin Ölçülmesi ve Değerlendirilmesi 

    H3.1- Radyasyon Teknolojilerini Uygulamak, Ölçüm ve Analiz Hizmetleri Vermek

    H3.2- Temel ve Uygulamalı Araştırmalar Yapmak

    H4.1- Tesisleri Modernleştirmek

    H4.2- Bilişim Sistemleri Kurmak ve Geliştirmek

    H4.3- Kalite Yönetim Sistemine Sahip Olmak

    H4.4- Nükleer Konularda Kamuoyunu Bilgilendirmek

    H4.5- Eğitim ve Yayın Altyapısını Güçlendirmek ve Geliştirmek

    H4.6- Kurumsal Çalışmaları Desteklemek

    H5.1- Ulusal Kuruluşlarla İşbirliğini Geliştirmek

    H5.2- Uluslararası Kuruluşlarla İşbirliğini Geliştirmek

  • Performans programı bir kamu idaresinin stratejik planında yer alan orta vadeli amaç ve hedeflerini yıllık dönemlere dönüştürür. Her yıl için hazırlanan program idarenin ilgili yıla ilişkin öncelikli stratejik amaç ve hedeflerini, performans hedeflerini, bu hedeflere ulaşmak için yürütecekleri faaliyetler ile bunların kaynak ihtiyacını ve performans göstergelerini içerir.

  • Kamu idareleri hesap verme sorumluluğu çerçevesinde, her yıl faaliyet raporu hazırlar. Faaliyet raporlarında idarenin teşkilat yapısı, kaynakları ile temel ilke ve politikalarına, stratejik plan ve performans programı uyarınca yürütülen faaliyet ve projelerine yer verilir. Performans programında yer alan performans ve bütçe hedef ve gerçekleşme durumu ile meydana gelen sapmaların nedenlerine, diğer performans bilgilerine ve bunlara ilişkin değerlendirmeler raporun esasını oluşturur. Aynı zamanda faaliyet raporunda orta ve uzun vadeli hedeflere ulaşılabilmesi sürecinde teşkilat yapısı, teknolojik kapasite gibi unsurlar açısından içsel bir durum değerlendirmesi yapılır. İdarenin üstün ve zayıf yanlarına ve idarenin faaliyet ve hedefleriyle ilgili gelecek yıllardaki öngörülerine yer verilir.

    faaliyet raporlarını aşağıda bulabilirsiniz:

Performans Programları
Faaliyet Raporları

Hızlı Erişim

Yürürlükteki Stratejik Planlar

[Merkezi İdareler]

[Devlet Üniversiteleri]

[Belediyeler]

[İl Özel İdareleri]

[KİT'ler]

Hazırlanan Stratejik Planlar

[Merkezi İdareler]

[Devlet Üniversiteleri]