2009-2013 dönemi Ondokuz Mayıs Üniversitesi Stratejik planı

  • Stratejik Plan Sunuş
  • Stratejik Amaçlar
  • Stratejik Hedefler
  • Performans Programları
  • Faaliyet Raporları
  • Hepimizin emeli bağımsız, güçlü, uygar ve kalkınmış bir ülkede daha iyi yaşamaktır. Bu arzuyla dolu genç bir nüfusumuz var. Bu demografik yapı bizim en büyük fırsatımızdır. Bu fırsatı zenginliğe  çevirmek eğitim, bilim ve teknolojiye yönelmekle mümkündür. Eğitim, bilim ve teknolojik araştırma kurumu üniversitelerdir. Çağdaş üniversitelerin dört işlevi söz konusudur; bunlar eğitim, bilimsel araştırma, kamu hizmeti ve sosyal yaşama katkıdır. Çağdaş üniversitenin vazgeçilmez nitelikleri, özerklik, saydamlık, hesap verebilirlik, verimlilik ve kalite kaygısıdır.

    Üniversitenin birinci işlevi olan eğitim hizmetleri, açılan programların güncel ve mezuniyetten sonra işe yarar olması, okutulan derslerin içeriklerinin gerçekçi olması, eğitim yönteminin ezberci değil, çözümleme ve kendi kendine öğrenme kabiliyeti kazandırıcı özellik taşıması, eğitim için gerekli alt yapı ve donanımın tam olmasını gerektirir. Çağdaş anlayış eğitimin okulla sınırlı kalmasını kabul etmemektedir. Hayat boyu eğitim, mezuniyet sonrası yenilenen bilgilerin aktarılması, çalışanlara ihtiyaç duyduğu bilgilerin kazandırılması, uzaktan eğitim gibi çeşitlenme ve yaygınlaşmayı önermektedir. Bu strateji Avrupa Üniversiteler Birliği üyeliğimizin devamı ve mezunlarımızın sınırlarımız dışında kabul görmesi için de zorunludur. Üniversitemizde öğretim elemanı başına düşen öğrenci sayısı Türkiye ortalamasına göre iyi durumdadır. Ancak, fakülteler arası ve bölümler arası dağılım sağlıklı değildir. Bunun için, en kısa zamanda ideal kadro çalışması yapmalı ve öğretim elemanı alımında dağılım bozukluğunu giderme yönünde öncelikler belirlemeliyiz. Kısa ve orta vadeli eylem planımızın önemli bir unsuru olan özdeğerlendirme yaparak, paydaş memnuniyet ölçümleri gibi performans değerlendirmesini artık tam anlamıyla hayata geçirmek durumundayız.

    Üniversitelerin ikinci işlevi olan bilimsel araştırmalar bugüne kadar daha çok yayın ve tez amaçlı olmuştur. Artık temel ve bireysel araştırmaların yerini uygulamalı araştırmalar almalıdır. Teknoloji geliştirme, ürüne yönelik araştırmalar, Ar-Ge için en değerli ölçüt olan patent sayısını da arttıracaktır. Öte yandan bireysel ve mevzi laboratuarlar yerine Ar-Ge’ye yönelik merkezi ihtisas laboratuarları oluşturmalıyız. Bu yapılanma üniversite-sanayi işbirliğini de kolaylaştıracak ve zenginleştirecektir. Atatürk’ün 1930’da söylediği sözler çok anlamlıdır: İnsanların hayatına, faaliyetine hakim olan kuvvet, ibda (innovasyon=yenilik) ve icat kabiliyetidir.” “İlim tercüme ile olmaz, tetkikle olur.”

    Yeni kamu yönetişim anlayışı, kamusal hizmetlerin sunumunda, hizmetten yararlananların memnuniyetini, yönetimde etkinlik ve verimliliği esas almaktadır. Ülke kaynaklarıyla oluşan böyle bir yapının, gerçekleştirdiği işler ve sonuçlar itibarıyla; hesap verme, saydam olma, hızlı karar alma, sorunlara uygun çözüm bulma, değişime uyum sağlama esnekliğine sahip olma, çalışma yöntem ve süreçlerinin sorgulanması gibi özellikler taşıması gerekmektedir.

    Tüm bu özellikleri taşıyan kamusal yönetim erklerinin, ihtiyaç ve öncelikleri tespit ederek, geleceğe ilişkin isabetli öngörüleri geliştirmesi gerekmektedir. Bu açıdan bakıldığında, “stratejik yönetim” yaklaşımı, önem kazanmaktadır.

    Stratejik Plan hazırlama sürecinin başında OMÜ Stratejik Planlama Merkezi kurulmuş, Akademik Değerlendirme ve Kalite Geliştirme Kurulu ekipleri ile Kamu ve Özel Sektörden görevlendirme yoluyla Stratejik Planlama Ekibi oluşturulmuştur. OMÜ 2009- 2013 birinci Stratejik Planı, başta Sağlıkta Dönüşüm Projesi, Avrupa Yüksek Eğitim Reformu çerçevesinde 1998 yılında imzalanan Lizbon Deklarasyonu ve özellikle 1999 yılında yayınlanan Bologna Deklarasyonu, TÜBİTAK’ın “Ulusal Bilim ve Teknoloji Politikaları 2003-2023 Strateji Belgesi”, “Devlet Planlama Teşkilatı Uzun Vadeli Strateji Planı, IX. Beş Yıllık Kalkınma Planı”, “Ulusal Kırsal Kalkınma Stratejisi, 2006-2008 Orta Vadeli Programı” ve “TR83 Bölge Master Planı” olmak üzere “Samsun İl Gelişme Planı” ve İl’deki diğer planlardaki öncelikler dikkate alınarak; gerçekçi, yerel halkın katılımını öngören, şeffaf ve hesap verebilir bir temel üzerine kurulmuştur. Stratejik Planın, uygulama aşamalarında başarılı olabilmesi için, paydaş kamu kurum ve kuruluşları ile akademik ve idari birimlerin katılımı ve işbirliği gerekliliği benimsenmiştir. OMÜ Stratejik Planında tüm paydaşların potansiyelleri göz önünde bulundurularak, gelişme perspektifleri doğrultusunda stratejiler belirlenmiş, hedefler konulmuş; bu strateji ve hedefler, somut faaliyet ve projelerle desteklenmiştir.

    OMÜ çağdaş bir eğitim ve hizmet kurumu olarak, Samsun’un kalkınmasında öncü rolünü sürdürmektedir. Stratejik planda öngörülen yatırım ve hizmetlerin etkin, verimli ve her zamankinden daha kısa sürede gerçekleştirilebilmesi için, azami özen gösterilecektir. Stratejik Planın iade edilen ilk halinin hazırlanmasında emeği geçenleri ve Prof. Dr. Ferit BERNAY’ın katkılarını anarak, elinizdeki bu planı hazırlayan Rektör Yardımcılarımıza, Rektör Danışmanlarımıza, OMÜ-ADEK üyeleri, Fakülte Dekan ve Yardımcıları ile Sekreterlerine, Yüksek Okul ve Enstitü Müdürleri ve Sekreterlerine, Stratejik Planlama Ekibine ve emeği geçen herkese teşekkür eder, Ondokuz Mayıs Üniversitesinin 2009- 2013 dönemi Birinci Stratejik Planının ilimize, bölgemize ve ülkemize öngörülen kazanımları sağlamasını dilerim.

     

    Prof. Dr. Hüseyin AKAN

    OMÜ Rektörü

  • A1-  Önlisans, Lisans ve Lisansüstü eğitimin ve öğretimin etkinliğini arttırmak.

    A2-  Üniversitenin yatay genişleme ve dikey büyümesini sağlamak

    A3-  Kurumsal kapasiteyi ve insan kaynaklarını etkin kullanmak amacıyla yeniden yapılanarak şeffaf, katılımcı, ölçülebilir, akademik ve evrensel etik değerlerden ödün vermeyen bir yönetim anlayışı oluşturmak

    A4-  Ulusal ve uluslararası olanda üniversitenin tanınırlılığı ve tercih edilirliliğini arttırmak

    A5-  Mevcut fiziki yapının iyileştirilmesi

    A6-  Bilime ve insanlığa katkı sağlayan, buluşa ve patente yönelik projeler gerçekleştirmek ve rehberlik danışmanlık yapmak.

    A7-  Sağlık hizmetlerinde sürekli artan ihtiyaçları karşılayacak merkezi kurmak

    A8-  Sağlık dışı hizmet üreten birimlerin etkinliğinin arttırılması

  • H1.1-  Öğretim üyelerinin her yıl %10’unun ulusal/uluslar arası bilimsel çalışma ve organizasyonlara katılımını sağlamak.

    H1.2-  2012 yılına kadar öğretim üyelerinin yetkinliklerinin artırılması

    H1.3-  2012 yılına kadar Eğitim programlarının ders içeriklerinin güncellenmesi

    H1.4-  2013 yılına kadar nanobiyoteknoloji alanında altyapı ve insan kaynaklarına sahip olmak

    H2.1-  2012 yılına kadar Sivil Havacılık Yüksek Okulunun (SHYO) açılması

    H2.2-  2013 yılına kadar Denizcilik araçları imalat ve bakım sektöründe yüksek katma değer üreten istihdam oluşumunun desteklenmesi için Denizcilik ve Gemi Yapımı Yüksek Okulu’nun (DEGYO) kurulması

    H2.3-  Hukuk F.’nin 2010-2011 yılına kadar eğitime başlamasının sağlanması

    H2.4-  2012 yılına kadar YÖK’e kurulma başvurusu yapılmış olan Güzel Sanatlar F., Mimarlık F. ve İletişim F. ilişkin yasal prosedürünün takip edilerek kurulmalarının sağlanması

    H2.5-  2013 yılına kadar Su Ürünleri F., Havacılık, Uzay ve Doğa Bilimleri F., Eczacılık F., Sağlık Bilimleri F., Alaçam Posta Dağıtıcılığı ve Lojistik MYO, Ladik MYO, Kalp Damar Enst., Onkoloji Enst., Enformatik Enst. ve Eğitim Bilimleri Enst.nün kurulmalarının  sağlanması

    H2.6-  2010 yılına kadar Ladik MYO, Alaçam Posta Dağıtıcılığı ve Lojistik  MYO’nun eğitime başlamasının sağlanması

    H3.1-  2010 yılından itibaren etkin bir idari yapının kurulması ve uygulamaya geçilmesi amacıyla KOSE’nin etkinliğinin ve işlevselliğinin arttırılması (İç Kontrol Ortamı Standartları)

    H3.2-  2010 yılı sonuna kadar Avrupa Mükemmellik Modeline (EFQM) göre özdeğerlendirme yapılması

    H3.3-  2012 yılında dış değerlendirme (AKREDİTASYON) başvurusu yapılması

    H4.1-  2012 yılına kadar Avrupa Üniversiteler Birliğince tanımlanan kısaca Bologna süreci olarak bilinen “Üniversite Reformu”nu gerçekleştirmek

    H4.2-  2013 yılına kadar ÖSS’de üniversitemize yerleşen öğrencilerin yüzdelik diliminin her yıl %1 oranında artması ve ilk tercihle kazanılma oranımızı % 10’a yükseltmek

    H4.3-  2013 yılına kadar mezunların %20’si ile iletişim ve işbirliğinin sağlamak

    H4.4-  2010 yılına kadar üniversiteye yeni bir görsel kimlik kazandırmak

    H5.1-  2013 yılı sonuna kadar mevcut fiziki yapının daha işlevsel hale getirilmesi, yarım kalan inşaat ve yatırımların tamamlanması

    H6.1-  2013 yılına kadar OMÜ destekli projelerin sayısının ve yayına dönüşme oranının her yıl %10 arttırılması

    H6.2-  Dış destekli proje sayısının her yıl % 10 arttırılması

    H6.3-  Uygulamaya ve ürüne yönelik araştırmaların sayısını artırmak

    H6.4-  2013 yılına kadar kamu ve özel kuruluşlara danışmanlık hizmeti vermek

    H7.1-  2013 yılına kadar bir Kalp Damar Merkezi kurulması

    H7.2-  2013 yılına kadar Karadeniz Bölgesi Onkoloji Merkezi kurulması

    H7.3-  2013 yılına kadar Ondokuz Mayıs Uluslararası Yaşlı ve Nörolojik Engelli Bakım ve Rehabilitasyon Merkezi Kurulması

    H7.4-  2011 yılına kadar Acil Hasta Nakil Merkezi (Hava ve Kara Ambulans Sistemi) Kurulması

    H7.5-  2012 yılına kadar Sağlık Hizmetlerinin Uluslar Arası Akreditasyonunu sağlamak

    H7.6-  2013 yılına kadar bir Doku ve Organ Nakli Merkezi kurulması.

    H8.1-  2012 yılına kadar Ziraat Fakültesine Araştırma ve Uygulama Merkezi kazandırılması

    H8.2-  2013 yılına kadar Veteriner F.’nin kendi binası, hastanesi ve araştırma uygulama çiftliğinin sağlanması

  • Performans programı bir kamu idaresinin stratejik planında yer alan orta vadeli amaç ve hedeflerini yıllık dönemlere dönüştürür. Her yıl için hazırlanan program idarenin ilgili yıla ilişkin öncelikli stratejik amaç ve hedeflerini, performans hedeflerini, bu hedeflere ulaşmak için yürütecekleri faaliyetler ile bunların kaynak ihtiyacını ve performans göstergelerini içerir.

  • Kamu idareleri hesap verme sorumluluğu çerçevesinde, her yıl faaliyet raporu hazırlar. Faaliyet raporlarında idarenin teşkilat yapısı, kaynakları ile temel ilke ve politikalarına, stratejik plan ve performans programı uyarınca yürütülen faaliyet ve projelerine yer verilir. Performans programında yer alan performans ve bütçe hedef ve gerçekleşme durumu ile meydana gelen sapmaların nedenlerine, diğer performans bilgilerine ve bunlara ilişkin değerlendirmeler raporun esasını oluşturur. Aynı zamanda faaliyet raporunda orta ve uzun vadeli hedeflere ulaşılabilmesi sürecinde teşkilat yapısı, teknolojik kapasite gibi unsurlar açısından içsel bir durum değerlendirmesi yapılır. İdarenin üstün ve zayıf yanlarına ve idarenin faaliyet ve hedefleriyle ilgili gelecek yıllardaki öngörülerine yer verilir.

    faaliyet raporlarını aşağıda bulabilirsiniz:

Performans Programları
Faaliyet Raporları

Hızlı Erişim

Yürürlükteki Stratejik Planlar

[Merkezi İdareler]

[Devlet Üniversiteleri]

[Belediyeler]

[İl Özel İdareleri]

[KİT'ler]

Hazırlanan Stratejik Planlar

[Merkezi İdareler]

[Devlet Üniversiteleri]